AMSTERDAM – Door de overmacht waarmee Sebastian Vettel zondag de Grand Prix van Australië op zijn naam schreef, groeit de angst dat 2011 zomaar een saai seizoen kan worden. Vettel zette zijn heerschappij uit het slot van 2010 door en de vraag is hoe lang dat zo voortduurt.

Concurrenten die 's nachts wakker schrikken van de opgestoken vinger van de olijke Duitser kunnen echter gerust zijn: een blik op het verleden leert ons dat een volledig door Red Bull gedomineerd kampioenschap zeer onwaarschijnlijk is.

Het meest recente voorbeeld daarvan is 2009. Brawn GP kwam met een dubbele diffuser op de proppen. Een noviteit waarmee Jenson Button zes van de eerste zeven Grands Prix op zijn naam schreef. Lang leek dat seizoen een herhaling te worden van 1988, toen McLaren-Honda met het droomduo Ayrton Senna en Alain Prost op één na alle races won.

Bij Brawn kwam de klad er echter halverwege het seizoen in, waardoor Button geen race meer won. Dat hij alsnog de titel greep lag meer aan de falende concurrentie dan aan de niet bijster indrukwekkende manier waarop hij zijn eerste kampioenschap veilig stelde.

Hele veld op een ronde

Een tweede voorbeeld betreft net als de Red Bull RB7 een door Adrian Newey ontworpen auto. In 1998 domineerde de McLaren MP4-13 de eveneens in Australië verreden openingsrace op haast afschuwelijke wijze. Coureurs Mika Hakkinen en David Coulthard hadden onderling bepaald dat de coureur die als leider de eerste bocht inging de race mocht winnen. De rest van het veld werd op een ronde gezet en Michael Schumacher stond met een rokende Ferrari langs de kant.

De Duitser sloeg echter terug en doorbrak de hegemonie van McLaren regelmatig. Hakkinen moest tot het uiterste gaan om de suprematie van zijn auto te benutten en stelde zijn eerste wereldtitel uiteindelijk pas in de slotrace veilig.

Concurrentie niet uitvlakken

De kans dat het opnieuw Schumacher zal zijn die Vettel en Red Bull Racing het vuur aan de schenen legt is onwaarschijnlijk. Mercedes GP lijkt ten opzichte van 2010 eerder achteruit dan vooruit te zijn gegaan. Er zijn echter concurrenten waarvan Vettel op zijn beurt zeker niet moet denken dat ze al op hun rug liggen.

Te beginnen in zijn eigen team. Red Bull Racing bevestigde maandag dat Mark Webber in Australië kampte met een probleem aan zijn chassis, waardoor de banden enorm snel sleten. De Australiër finishte in zijn thuisrace als vijfde, maar gaat het Vettel net als in 2010 ongetwijfeld nog moeilijk maken.

Indrukwekkend

De grootste angstgegners voor de Duitser zijn uiteraard Ferrari en vooral McLaren. De manier waarop laatstgenoemde formatie zich terug heeft geknokt na de desastreus verlopen voorbereiding is indrukwekkend. Als de Britse formatie zijn zaakjes nog wat beter voor elkaar krijgt, dingen Lewis Hamilton en Jenson Button zonder twijfel weer mee naar de titel.

Ook Fernando Alonso liet zien dat Ferrari in de race een goed tempo op het asfalt kan leggen. Hij begon de race slecht, maar sleepte alsnog een vierde plaats uit het vuur. Daarnaast heeft de Spanjaard een groot voordeel ten opzichte van zijn concurrenten: Felipe Massa is geen teamgenoot waarmee hij rekening hoeft te houden.

De conclusie die men bij Red Bull Racing moet trekken is helder: Er zal hard gewerkt moeten worden om de concurrentie van zich af te houden. 2011 wordt alles behalve een saai seizoen.