AMSTERDAM - Red Bull Racing heeft dinsdagmorgen de opvolger van de succesvolle RB6 onthuld. Wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel en zijn teamgenoot Mark Webber presenteerden de RB7 op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia aan het publiek.

Met de auto van 2010 sleepte de Brits/Oostenrijkse renstal naast de rijderstitel ook de constructeurstitel binnen. Logisch dus dat ontwerper Adrian Newey niet teveel van zijn designkoers is afgeweken.

De RB7 toont veel overeenkomsten met zijn voorganger. Red Bull zette twee jaar terug al de trend met een hoge, licht geknikte neus. Die inhaalslag hoefde het team, in tegenstelling tot het leeuwendeel van de concurrentie, niet te maken.

De eveneens door het team geïntroduceerde 'shark fin', die loopt van de luchtinlaat boven het hoofd van de coureur tot de achtervleugel, is op last van het technisch reglement voor 2011 iets ingekort.

Topsnelheid

Ook de achtervleugel zelf wijkt iets af, mede omdat het bovenste dwarselement dit seizoen door de coureur vlak gelegd mag worden om meer topsnelheid te vergaren tijdens het inhalen.

De ruimte tussen de sidepods en de achterwielen is slanker dan bij de RB6, waardoor nog meer lucht richting de neerwaartse kracht genererende diffuser aan onderkant van de auto kan stromen. Red Bull blijft gebruik maken van krachtbronnen van Renault.

Mercedes W02

Ook Mercedes GP heeft maandag de auto voor de 2011 gepresenteerd. Net als het gros van de teams was ook voor het team van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher en diens teammaat Nico Rosberg Valencia de locatie voor het persmoment.

De MGP W02 is rigoureus gewijzigd ten opzichte van de wagen waarmee Schumacher vorig jaar moeizaam terugkeerde in het Formule 1-circus. Rosberg had beduidend minder moeite met de W01.

Geactualiseerd

De W02 is in uiterlijke zin geheel geactualiseerd naar de huidige designstandaard. De neus is een flink stuk hoger geworden en de achterzijde is behoorlijk afgeslankt.

Het team dat onder leiding staat van Ross Brawn nam bovendien afscheid van de vorig seizoen geintroduceerde gesplitste luchthapper boven het hoofd van de coureur.

Agressieve aanpak

Over het geheel genomen is de W02 met een agressieve aanpak ontworpen. De renstal moet dit jaar scoren na het tegenvallend verlopen 2010.

Zoals gezegd hield het team vast aan het coureursduo. Schumacher gaat het tweede jaar in van zijn driejarige comebackplan. De wagen wordt uiteraard aangedreven door de eigen krachtbronnen van Mercedes-Benz.

Toro Rosso

Naast zusterteam Red Bull Racing heeft ook Scuderia Toro Rosso haar nieuwe wapen voor 2011 aan het publiek getoond. Ook de STR6 werd in Valencia voorafgaand aan de eerste van vier testdagen onthuld.

Het juniorteam van de Oostenrijkse energydrinkgigant zet komend seizoen opnieuw de Zwitser Sebastien Buemi en zijn Spaanse teammaat Jaime Alguersuari in.