AMSTERDAM - Sauber heeft maandagmorgen de C30 getoond aan de pers. De nieuwe wagen van het Zwitserse team moet in 2011 regelmatig in de punten rijden, zo verwacht de renstal. "We hebben de zwaktes van zijn voorganger verbeterd en de auto verder flink ontwikkeld."

Sauber keerde in 2010 in zijn oorspronkelijke vorm terug in de Formule 1, nadat de formatie vier jaar lang als het officiële fabrieksteam van BMW door het leven is gegaan.

Na een jaar waarin de Beierse autofabrikant het leeuwendeel van de rekeningen betaalde, moet het team van oprichter Peter Sauber nu op eigen benen staan.

Perez

Om dat te realiseren bond de renstal eerst Sergio Perez aan zich. De Mexicaanse coureur vervangt Nick Heidfeld en brengt daarbij vele miljoenen van telecomgigant Telmex mee. Hij heeft echter ook talent; afgelopen seizoen werd Perez tweede in de GP2-series.

Met het ontwerp van de C30 gaat Sauber volledig mee met de laatste ontwikkelingen op designgebied. Ten opzichte van de C29 ging de neus een flink stuk omhoog, waarmee de wijzigingen in uiterlijke zin wel zijn genoemd.

Strucurele veranderingen

Onderhuids is er hard gewerkt aan de auto, benadrukt teambaas Peter Sauber. "Vorig seizoen kampten we met veel technische problemen. De meeste zijn in de tweede seizoenshelft al opgelost. Maar nu hebben we enkele structurele dingen veranderd, waardoor we er vanaf moeten zijn."

De C30 is voorzien van een krachtbron van Ferrari. De Italianen leveren ook het energiehergebruiksysteem KERS mee, waarvan in 2011 weer gebruik gemaakt mag worden.

Naast Perez blijft de Japanner Kamui Kobayashi aan als coureur.