AMSTERDAM - De kans dat Volkswagen met een van haar merken Porsche of Audi op termijn deelneemt aan het Formule 1-kampioenschap is dankzij het nieuwe motorreglement toegenomen.

“De omstandigheden om toe te treden zijn in elk geval gecreëerd”, deelt Hans Joachim Stuck, Volkswagens belangrijkste autosportvertegenwoordiger, mee aan ESPN.

Stuck refereert aan het vrijdag bekrachtigde document aangaande het gebruik van motoren. In 2013 stapt de koningsklasse van de autosport van 2,4 liter V8-motoren over op 1,6 liter viercilinder turbomotoren. Het accent komt te liggen op laag brandstofgebruik.

Geheel in die geest mogen coureurs in 2014 nog maar vier motoren gebruiken, in plaats van acht nu. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het budget van teams. Volgens insiders bedraagt de reductie van motorkosten tenminste 25 procent.

Constructeur

“De aangepaste motorregels zijn een goed startpunt, we zijn blij dat de FIA deze koers heeft ingezet”, benadrukt Stuck, die niet weet wanneer Volkswagen beslist of en zo ja in wat voor rol het concern toetreedt tot de Formule 1.

Porsche was ruim veertig jaar geleden actief als constructeur in de Formule 1. Wegens hoge kosten werd eind 1962 de stekker uit het project getrokken. In de jaren tachtig was Porsche als motorleverancier partner van McLaren, dat in 1984, 1985 en 1986 de wereldkampioen leverde.