AMSTERDAM – NUsport blikt deze week met David Coulthard terug op het bol van de spanning staande Formule 1-seizoen 2010. De Schot, die zelf tussen 1994 en 2008 actief was in de koningsklasse, volgde de afgelopen jaargang op de voet als analyticus voor de BBC.

In het eerste deel van deze zesdelige serie leggen we het seizoen onder de loep van de man die na drie jaar afwezigheid terugkeerde aan het front: Michael Schumacher. De zevenvoudig kampioen finishte het seizoen als negende met 72 punten. Zijn beste klasseringen waren drie vierde plaatsen.

Coulthard: "Het was goed voor de Formule 1 dat hij besloot terug te keren. Zo'n grote naam die weer deel gaat uitmaken van het circus, dat kan alleen maar positief zijn. Bovendien is hij een referentiepunt voor de jongere coureurs. Het is toch de succesvolste Formule 1-coureur ooit waar ze het tegen opnemen."

De Schot verwachtte vooraf niet dezelfde prestaties van de recordkampioen als in zijn lange bloeiperiode. "Uiteraard zou het moeilijk worden voor hem om dezelfde successen te boeken. Zijn tijd bij Ferrari was natuurlijk heel speciaal."

Nico Rosberg

"De grootste verrassing was niet het feit dat Mercedes dit jaar niet zo snel was als dat ze in de hoedanigheid van Brawn GP vorig jaar wel waren, maar wel het feit dat Nico Rosberg vaker wel dan niet voor Michael te vinden was. Natuurlijk heeft hij wel eens eerder teamgenoten gehad die hem zo nu en dan versloegen, maar nooit over een heel seizoen. Dat moet hem zorgen baren."

Coulthard vindt gek genoeg niet dat Rosberg een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd. "Nico is een goede coureur, maar hij is niet beter dan Sebastian Vettel of Fernando Alonso. Ik denk niet dat Nico drie testikels heeft of iets dergelijks."

Aanpassen

Een veelgehoord excuus voor de tegenvallende prestaties van Schumacher was dat de 41-jarige Duitser na drie jaar afwezigheid moeite zou hebben met de moderne wagens. Onder meer de vleugels en de banden zijn anders dan in het jaar van zijn afscheid. Onzin, vindt Coulthard.

"De Formule 1 verandert altijd en zeker gedurende Michaels carrière. Hij startte zijn loopbaan in de tijd van actieve wielophanging met 3,5 liter motoren, terwijl ze nu met 2,4 liter motoren rijden. Slicks, banden met groeven, wijde banen, smalle banen; hij heeft het allemaal meegemaakt en was altijd snel."

"Ik weet vanuit mijn carrière dat ik meer plezier beleefde aan bepaalde auto's dan aan andere. Maar je moet je aanpassen. Als het regent of als het koud is, moet je je ook aanpassen."

Winnen

Over de kansen op een eventuele 92ste Grand Prix-zege van Schumacher is Coulthard duidelijk. "Michael kan nog races winnen, dat weet ik zeker. Maar of hij nog eens een kampioenschap op zijn naam schrijft, hangt sterk van de auto af. Mijn gevoel zegt dat hij nooit meer kampioen wordt als iedereen over dezelfde auto zou beschikken."

"Stel dat Mercedes volgend jaar met een ijzersterke auto voor de dag komt. Dan hoeft hij alleen Rosberg te verslaan. Op basis van afgelopen seizoen moeten we dan concluderen dat zoiets lastig voor hem zal worden."