AMSTERDAM - Zondag is het dan zover: een van de meest memorabele Formule 1-seizoenen van de afgelopen decennia wordt afgesloten met een ongetwijfeld zinderend slotakkoord in Abu Dhabi.

Door Joost Nederpelt

Fans van WK-leider Fernando Alonso (246 punten), Mark Webber (238 punten), Sebastian Vettel (231 punten) en Lewis Hamilton (222 punten) moeten nog twee nachten wakker liggen.

Deze vier heren gaan bepalen wie zich wereldkampioen van 2010 mag noemen. Het summum van spanning wordt verreden op het Yas Marina Circuit, vlakbij de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten.

Een prachtig decor voor liefhebbers van moderne architectuur en houders van uitpuilende bankrekeningen. Autosportfans zijn er gelukkig ook genoeg; de tribunes langs het 5,5 kilometer lange tracé zijn stijf uitverkocht.

Hoekig en strak

Abu Dhabi kent een zeer korte historie in de Formule 1. In 2009 debuteerde de Grand Prix op de kalender van de koningsklasse met een circuit dat eigenlijk bestaat uit twee delen.

De helft van het asfaltlint slingert hoekig door het zand, het andere deel kent twee stukken die met een snaarstrakke penstreep op papier zijn gezet. Verder valt de uitgang van de pitstraat op; de coureurs moeten eerst door een kort tunneltje voordat ze de baan op kunnen.

In 2009 pakte Red Bull een dubbelzege in wat toen ook de slotrace was. Vettel won, voor Webber en Jenson Button. Een scenario waarvoor WK-leider Alonso vreest met grote vreze.

Mochten de Red Bulls zondag weer de eerste twee plaatsen in handen hebben, ziet het er somber uit voor de Spanjaard. Vettel liet donderdag tussen neus en lippen door weten uit eigen beweging plaats te maken als zijn Australische teammaat daarmee de rijderstitel pakt.

Hamilton

Alonso moet ook afwachten in welke vorm Lewis Hamilton steekt. De Brit heeft nog een te verwaarlozen mathematische kans op de titel en was vorig jaar tijdens de kwalificaties op deze baan niet te houden.

Een mankement aan zijn McLaren weerhield hem uiteindelijk van een podiumplaats, maar als Hamilton zondag opnieuw het tempo weet te vinden heeft vooral Alonso er een probleem bij.

Simpel

Toch ziet het er voor Ferrari’s eerste coureur simpel uit. Wint Webber, dan moet hij tweede worden. Pakt Vettel de zege, dan is een vierde plaats genoeg. Veel zal daarbij al bepaald worden tijdens de kwalificatie, die het hele seizoen Red Bull-domein is. En dan is er nog een zorgenkindje, waar Vettel overigens ook mee kampt: hoe lang houdt de motor het uit?

Het mag inmiddels bekend zijn. Elke coureur krijgt per seizoen acht motoren tot zijn beschikking. Als hij een negende aan moet spreken betekent dat een straf na afloop van de kwalificatie; bij de startplaats worden tien plaatsen opgeteld.

Mocht Vettel zaterdag zijn tiende pole posititon van het seizoen pakken (geen record), wordt hij in het geval van een motorwissel teruggezet naar de elfde startplaats.

Kilometervreters

De Duitser is al drie races met zijn achtste motor onderweg en Alonso doet zelfs al vijf races met zijn laatste V8. Mark Webber begint met deze krachtbron ter vergelijking pas aan de derde Grand Prix.

Er is een redmiddel: eerder gebruikte motoren mogen opnieuw ingezet worden. Vettel liet in Korea echter zien dat hedendaagse Formule 1-motoren nog steeds kunnen ploffen. Op twee oren slapen is er dus niet bij.

Licht en donker

Omdat de Grand Prix van Abu Dhabi lokaal om 17.00 uur start, begint de race voor de Nederlandse kijkers ondanks het tijdverschil ‘gewoon’ om 14.00 uur. De late starttijd zorgt er wel voor dat de wedstrijd in het donker wordt afgevlagd.

Bovendien wordt er zaterdag voor het eerst sinds vier maanden weer regen verwacht in het oliestaatje. Het past allemaal bij het tot nu toe zo spectaculair verlopen seizoen 2010. Laten we hopen dat deze jaargang met 55 spannende ronden in stijl wordt afgesloten.