Stel je voor, een voetbalwedstrijd. Een strafschop, laatste minuut. Wie neemt hem? De ervaren man die al tien strafschoppen tegen het net heeft gekegeld? Of het jonge talent die dit seizoen mooie hakballetjes heeft afgewisseld met onbesuisde tackles en acht keer heeft gescoord?

Door Nando Boers

Neem de volgende gedachte mee: de ervaren man speelt pas vier jaar voor je team en heeft aangekondigd niet al te lang door te gaan en het talent heb je als jonkie zelf opgeleid en zal nog lang bij je team blijven.

Wat te doen? Christian Horner van Red Bull Racing is geen voetbalcoach maar Formule 1-teambaas en Red Bull Racing – sinds 2005 actief na de overname van Jaguar – kan komende zondag in Abu Dhabi voor het eerst de wereldtitel Formule 1 winnen.

Haar twee coureurs zijn nog in de strijd, de ervaren rot is Mark Webber, het jonkie Sebastian Vettel. Webbers achterstand op koploper Fernando Alonso (Ferrari) is het kleinst (acht punten), en dus is in theorie zijn kans op de titel het grootst.

Ferrari

Wat te doen? Bij Ferrari stonden ze in de zomer voor een soortgelijk dilemma. Hun rijders scheurden op de Hockenheimring als eerste en tweede in de rondte. Alonso lag achter Felipe Massa, maar stond er beter voor in het kampioenschap.

Ze lieten Massa weten plaats te maken (‘Fernando is faster than you, Fernando is faster than you,’ kreeg Massa van zijn race-ingenieur via de boordradio te horen. ‘Can you confirm that?’). Massa boog deemoedig het hoofd, Alonso won de Grand Prix en leidt nu de titelstrijd met acht punten voorsprong op Webber.

Het verschil tussen een eerste en een tweede plaats? Zeven punten. Ferrari moest wel een boete betalen omdat teamorders verboden zijn in de Formule 1. Tenminste, opzichtige teamorders. En dit was een opzichtige.

Laten uitvechten

Wat te doen al je de baas van Red Bull bent? Je mannen laten racen en het ze op de baan laten uitvechten? Of ze een opdracht geven? De eerste is de puurste optie, de laatste de realistische. Engelse teams kiezen meestal voor optie 1, Ferrari voor optie twee. Engelse teams verloren zodoende wel eens titels, Ferrari nooit.

Christian Horner had natuurlijk al eerder voor die laatste optie moeten kiezen, had al eerder moeten beseffen dat Webber de grootste kans maakte. Maar dat konden ze niet aan Vettel verkopen, en dus zetten ze veel in werking om Vettel terug te laten komen (lees NUsport-magazine 44 er maar op terug). Tot groot ongenoegen van Webber die er inmiddels alleen voor staat.

Nu is het te laat, alles is nu opzichtig en draagt het risico met zich mee dat een manoeuvre op de baan de verdenking op zich laat dat er bevelen in het spel zijn. Als Red Bull Racing – de laatste twee jaar de snelste auto van het veld – de titel aan Alonso moet laten heeft ze dat aan zichzelf te wijten, aan niemand anders.

Verstand

Horner zei na de race in Brazilië (Vettel 1, Webber 2, Alonso 3) dat hij vertrouwde op het verstand van zijn coureurs en dat een wereldtitel voor Red Bull het belangrijkste is. Van belang is dus hoe het hoofd van Vettel staat, de jonge Duitser die de laatste races de vorm weer hervonden heeft. Hij maakt een kans om Alonso nog te achterhalen, maar de kans van Webber is groter.

De vraag is dus: denkt Vettel voornamelijk aan zichzelf, of denkt hij ook aan het belang van Red Bull? Vindt hij belangrijker na dit seizoen gezien te worden als de man die de titel eigenlijk had moeten verdienen omdat hij de snelste was (en een paar blunders maakte), of maakt hij zich onsterfelijk door indien nodig een zege af te staan om op die manier Webber aan de wereldtitel te helpen?

Realisten

Wij vrezen het ergste en in dat geval heeft Red Bull Racing het verlies van de wereldtitel aan zichzelf te wijten. En niet aan Ferrari. Want de Italiaanse racers zijn realisten. Net als hun voetballende collega’s.

Als je niet kunt winnen met aanvallend voetbal, zorg je dat je wint met verdedigend voetbal. Niet zo mooi, wel efficiënt.

PS: Eén advies: kijken. De race begint zondag om 14.00 uur.