MISANO - De motorsport gaat opnieuw kijken of het mogelijk is de wegraces op het hoogste niveau veiliger te maken. Daarbij zal het vooral gaan om producten te ontwikkelen die de lichamen meer bescherming moeten bieden.

''We werken aan een oplossing om de gevolgen van dit soort ongelukken te beperken'', reageerde Franco Uncini, veiligheidsgedelegeerde van de MotoGP, maandag op het verongelukken van de 19-jarige Japanner Shoya Tomizawa zondag bij de GP van San Marino.

Tomizawa, uitkomend in de Moto2, kwam ten val en werd met snelheden van zo'n 240 km/uur geraakt door andere machines.

Soortgelijk ongeluk

Een week eerder kwam bij races in Indianapolis de 13-jarige Amerikaan Peter Lenz bij een soortgelijk ongeluk om het leven. ''We kunnen vaststellen dat wat er is gebeurd eigenlijk niets met veiligheid te maken heeft'', zei voormalig wereldkampioen Uncini op een persconferentie in Misano.

''Dit soort ongelukkken kan helaas op elk moment gebeuren. Met de technologie waarover we momenteel beschikken is het moeilijk de problemen op te lossen. We werken echter hard aan iets dat ons in de toekomst zal helpen de schade bij deze ongelukken te beperken."

"Er wordt onderzoek naar gedaan, maar klaar zijn we nog niet. We hopen er op korte termijn iets op te vinden'', aldus Uncini.

Veiligheidsmaatregelen

Coureurs hebben de beschikking over rugbeschermers, knieplaten en helmen die een bepaalde bescherming bieden. Daarnaast zijn in de afgelopen jaren de circuits veiliger gemaakt.

Nadeel van de vele veiligheidsmaatregelen, is volgens de Australische wegracer Casey Stoner dat coureurs zich zo veilig zijn gaan voelen dat ze overmoedig worden. ''Coureurs voelen zich te zeker op circuits. Daar ontstaan ongelukken door.''

De geschokte wereldkampioen Valentino Rossi voegde eraan toe dat coureurs weinig kans hebben bij dergelijke incidenten. ''Je kunt weinig doen als er met een snelheid van 230 km/uur iemand voor je onderuit gaat en in zijn lijn blijft. Dat is het ergste dat kan gebeuren.''