ALKMAAR - AZ heeft donderdag AFAS gepresenteerd als nieuwe hoofdsponsor. Het softwarebedrijf uit Leusden prijkt de komende drie jaar op het shirt van de Alkmaarders.

Het AZ Stadion wordt omgedoopt tot het AFAS Stadion. Het transportbedrijf BUKO vulde in de laatste maanden van vorig seizoen als shirtsponsor de leegte die het failliete DSB had achtergelaten.

Met AFAS haalt AZ weer een sponsor binnen die voor de lange termijn aan de club verbonden blijft.

AZ en AFAS deden geen mededelingen over het bedrag dat met de verbintenis is gemoeid.

Algemeen directeur Toon Gerbrands gaf wel toe dat het in de categorie ligt van sc Heerenveen, dat jaarlijks tussen de 2 en 3 miljoen euro opstrijkt.

''In die grootte moet je denken. Wij komen niet aan de bedragen die Ajax, Feyenoord en PSV krijgen.''

Tien miljoen

PSV en Feyenoord ontvangen meer dan 5 miljoen euro. Ajax ontvangt jaarlijks zelfs 10 miljoen van verzekeraar Aegon.

Manager commercie Henk van Rijnsoever zei dat het een opluchting was dat AZ na het debacle met DSB en de tijdelijke overeenkomst met BUKO weer een sponsor heeft gevonden.

''We hebben de afgelopen twee maanden met meer dan tien partners gesproken. Dan ga je je op een gegeven moment wel zorgen maken. We zijn blij dat het eindelijk gelukt is. Dat voelt net zo goed als een doelpunt maken.''

AFAS stapte zelf naar AZ toe om de interesse kenbaar te maken. ''We wisten dat AZ op zoek was. We voelen ons als bedrijf verbonden met de club."

"Net als AZ zijn we een open en transparante organisatie'', aldus Bas van der Veldt, algemeen directeur van AFAS.

Begroting

Het bedrijf is al actief in de sportwereld als sponsor van de AFAS Tennis Classics, een evenement voor oud-topspelers.

De sponsoring van AFAS heeft geen gevolgen voor de begroting van AZ. In de kostenberaming was al rekening gehouden met een shirt- en stadionsponsor.

De begroting blijft tussen de 25 en 26 miljoen euro liggen.

Het vraagteken

AZ kreeg deze week ruim veertig mails over het vraagteken dat afgelopen zondag tegen NAC Breda op het shirt stond.

Enkele bedrijven waren geïnteresseerd om de sponsorruimte in te vullen. Anderen waren het niet eens met de ludieke actie van de Alkmaarders.

Het vraagteken was bedoeld als 'opwarmer' voor het bekend maken van de nieuwe shirtsponsor.

''Dat vraagteken was een ludieke actie en een idee van AFAS en AZ. Toen wisten we al dat het rond zou komen. We hadden echt niet zes weken met dat shirt gespeeld'', aldus algemeen directeur Toon Gerbrands.

''In de voetbalwereld is alles zo serieus. Er mag ook wel eens gelachen worden.''