AMSTERDAM – De keuze tussen voetbal en Formule 1 is zondagavond niet lastig. Met de terugkeer na een jaar afwezigheid van de Grand Prix van Canada heeft de liefhebber weer een zekerheidje voor een leuke race op het programma. Welkom terug Circuit Gilles Villeneuve!

De baan op het kunstmatig aangelegde Île Notre-Dame bij Montreal stond de jaren dat hij op de kalender voorkwam meestal garant voor een spectaculaire wedstrijd. Daar heeft de race geen crash tussen twee teamgenoten voor nodig.

Een beslissende bocht in het circuit is de chicane voor het opkomen van start/finish. De muur die de baan daar scheidt van de tribune heet de ‘Wall of champions’, omdat veel wereldkampioenen al eens op onaangename wijze kennis hebben gemaakt met deze paar meters beton.

Koprol

Ook op andere plaatsen werd al eens driftig gecrasht door de heren coureurs; zo liet Alexander Würz in ’98 een fraaie koprol zien in de eerste bocht en beleefde Robert Kubica een van de hardste klappers in jaren op een ongebruikelijke plek. Lewis Hamilton toonde in de laatste editie aan dat crashen in pitstraat ook gewoon tot de mogelijkheden behoort.

De Nederlandse fans herinneren zich vooral de mooie inhaalacties van Jos ‘The Boss’ Verstappen in 2000. De Limburger reed met zijn oranje EK-helm naar een fraaie vijfde plaats in natte omstandigheden.

Interland

Het toeval wil dat zondag vlak na de race Duitsland en Australië aftrappen voor hun eerste wedstrijd op het WK in Zuid-Afrika. Sebastian Vettel en Mark Webber gaven in Turkije alvast een voorproefje van deze strijd. Er is inmiddels veel over gezegd en geschreven; de heren zijn nog niet akkoord over de schuldvraag en dat zal voorlopig wel zo blijven.

Red Bull heeft in Canada een serieus probleem. De RB6 heeft veel specifieke kwaliteiten, maar topsnelheid is er daar niet een van. Zestig procent van een rondje op Circuit Gilles Villeneuve is vol gas en daar lijkt de met F-duct en Mercedes-krachtbron uitgeruste McLaren wat beter mee overweg te kunnen dan de Renault-aangedreven Red Bulls.

Geen zorgen

Met de hoogste topsnelheid in huis maken Lewis Hamilton en Jenson Button zich weinig zorgen. De vraag is of de heren de communicatie met het team dit keer wat beter hebben afgestemd, zodat ze niet weer ‘plotseling’ in een gevecht belanden.

Bij Ferrari rolt men ondertussen over elkaar heen om te verkondigen dat er geen zorgen zijn in Maranello. Toch kwam de ‘Scuderia’ in Turkije in gevecht met de Renaults en daar willen Fernando Alonso en Felipe Massa helemaal niets mee te maken hebben. Massa liet in 2008 wel zien dat inhalen in Canada op vele manieren kan.

De weersvoorspellingen voor Canada zijn wisselvallig. Regen is absoluut mogelijk op zondag. Mark Webber zal zijn koppositie in de WK-stand met hand en tand verdedigen en zal daarbij proberen aanrijdingen te voorkomen. De Australiër heeft laten zien dat er met hem niet te spotten valt.