AMSTERDAM - Ferrari heeft achterhaald dat de motorproblemen die de renstal kwellen te wijten zijn aan de pneumatische kleppen. Die dichten niet goed af.

Het Duitse Auto, Motor und Sport bericht dat de pneumatische kleppen van de Ferrari-krachtbronnen niet goed afdichten, waardoor er te veel lucht verloren gaat.

Bij Ferrari heeft vooral Fernando Alonso hierdoor al kansen in rook zien opgaan.

Ook klantenteam Sauber heeft al verscheidende malen één of meer bolides aan de kant zien staan met motorische pech. Opmerkelijk genoeg heeft Toro Rosso, dat van dezelfde Ferrari 056-krachtbron gebruik maakt, geen noemenswaardige problemen gehad.

Pitstop

In voorgaande jaren kon het luchtsysteem van de motor tijdens een pitstop bijgevuld worden. Dat is tegenwoordig echter niet meer mogelijk.

Omdat er niet meer getankt wordt, zijn de stops van te korte duur om actie te ondernemen. Daar komt bij dat het kleppensysteem lastig te bereiken is voor de monteurs.

Bovendien speelt ook nog mee dat de auto’s nu vaak veel langere runs doen, omdat de strategie enkel aan de hand van de bandenkeuze bepaald wordt.

Toestemming

Ferrari claimde eerder nog dat de motorproblemen niet van structurele aard zijn, maar heeft volgens Auto, Motor und Sport toch toestemming aan de FIA gevraagd om de motor aan te passen.

Volgens het reglement mag dit eigenlijk niet, tenzij een team kan aantonen dat er een fundamenteel defect is dat de betrouwbaarheid aantast.