AMSTERDAM - Michelin overweegt terug te keren in de Formule 1. De Franse bandengigant wil echter alleen leverancier van de koningsklasse worden als er concurrentie is van een of meer andere fabrikanten. Ook moeten de teams overstappen op 18 inch velgen.

Tegenover F1Today.nl verklaart een woordvoerder van Michelin: "Er moeten bepaalde dingen gebeuren. Een voorwaarde is competitie op bandengebied, we willen niet de enige bandenleverancier in de Formule 1 zijn."

Michelin was eerder van 1977 tot 1984 en van 2001 tot 2006 actief in de sport. Tijdens de laatste periode gingen de Fransen in een klassieke 'bandenoorlog' de strijd aan met Bridgestone, dat vanaf het seizoen 1997 banden levert aan de Formule 1.

De Japanners vinden het na 2010 te duur worden en zwaaien af. Het gevolg is dat er minimaal één bandenfabrikant nodig is om het gat op te vullen.

Sleutelrol

De waarschijnlijke overstap van de huidige 13 inch naar 18 inch velgen lijkt een sleutelrol te spelen bij de komst van een nieuwe leverancier. Banden voor om een 18 inch velg worden in veel andere takken van autosport gebruikt, zoals in Endurance-klassen (24 uur van Le Mans). Een flink aantal fabrikanten heeft deze maat zodoende al in het assortiment.

De lijst met mogelijke toetreders is inmiddels aanzienlijk. Het Japanse Yokohama, het Britse Dunlop, het Koreaanse Kumho en Hankook worden eveneens in verband gebracht met de Formule 1.

Goede stap

Verschillende teams hebben inmiddels laten weten dat ze graag overstappen naar 18 inch, als dat de bandenfabrikanten beter uitkomt.

De technisch directeur van Williams, Sam Michael, stelt tegenover ITV: "Persoonlijk vind ik het een geweldig idee, ik zou het fantastisch vinden. Het zal de Formule 1 in de moderne wereld brengen. Het probleem met de velgen van 13 inch is dat de banden zeer specifiek zijn."

"Hoewel bedrijven als Avon, Kumho, Goodyear, Bridgestone en Michelin zulke banden wel maken, zijn ze erg specifiek voor de Formule 1."

Koppeling

Michael benadrukt dat het gebruik van 18 inch velgen de Formule 1 ook dichter bij straatauto's brengt. "Met wielen van 18 inch bescherm je de sport, omdat veel bedrijven daarvoor banden produceren. In de sportscars worden ze gebruikt en het zit veel dichter tegen een band voor een gewone straatauto aan. Die koppeling zou goed zijn voor de Formule 1."

Ook Mercedes GP-teambaas Ross Brawn wil de fabrikanten geen strobreed in de weg liggen. "We willen een goede oplossing vinden om Michelin of wie dan ook die banden wil leveren de uitdaging te geven die ze zoeken. Als dat betekent dat we over moeten schakelen op wielen van 18 inch, dan staan we daar open voor."