AMSTERDAM - FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh is niet te spreken over het gebrek aan spektakel tijdens de Grand Prix van Bahrein. Door een gebrek aan bandenslijtage en het verbod op bijtanken was de race op het woestijn-circuit min of meer een optocht.

Volgens Whitmarsh zijn de harde banden te slijtvast, waardoor de coureurs met twee setjes rubber de wedstrijd uit kunnen rijden.

"We willen dit veranderen", aldus de McLaren-teambaas tegen de BBC. De teams zijn verplicht om een keer te stoppen, omdat tijdens de race zowel de harde als de zachte band moet worden gebruikt.

De Engelsman, die dus ook de verenigde Formule 1-teams (FOTA) voorzit, wil graag meerdere pitstops zien: "Persoonlijk ben ik van mening dat meer uitdagende banden het spektakel kunnen vergroten en dat we twee pitstops moeten verplichten."

Gevaar

"Als we in Bahrein in de vijfde ronde met een safety car te maken hadden gekregen, dan was iedereen de pits in gedoken en vervolgens tot het einde toe doorgereden. Dat is een gevaar. De banden stellen ons daartoe in staat, al wil ik de schuld daarvoor niet bij Bridgestone (de bandenfabrikant, red.) leggen. We zijn hier allemaal verantwoordelijk voor."

"We dienen te kijken naar verplichte pitstops, naar de banden en ze misschien fragieler maken. En het is zaak dat we zorgen dat auto's vlak achter elkaar kunnen rijden. Jammer genoeg is de dubbele diffuser daarbij een nadeel, daar zijn we volgend jaar van af. Dat is misschien twee jaar te laat."

"Wat kunnen we doen voor dit jaar? Dat is samen met Bridgestone naar een oplossing zoeken en overwegen om pitstops te verplichten", besluit Withmarsh.