AMSTERDAM - Zoals bijna gebruikelijk aan de start van een Formule 1-seizoen is ook in 2010 weer een rel op komst. Een geniale aerodynamische vondst van McLaren die goedgekeurd is door de FIA zorgt nu al voor veel ophef bij de concurrentie

De Britse renstal heeft een systeem bedacht waarmee het de topsnelheid op het rechte stuk met ongeveer 6 kilometer per uur kan verhogen.

Het werkt ongeveer als volgt: vóór de coureur zit op de neus van de auto een kleine luchthapper. De luchtstroom die hiermee gevangen wordt, gaat via een luchtkanaal naar de achterzijde van de auto.

Deze stroom zorgt ervoor dat de rijwind richting de achtervleugel gaat, zodat deze optimaal neerwaartse druk kan genereren. Dat is nodig voor grip in de bochten.

Op het rechte stuk wil de coureur echter zo min mogelijk neerwaartse druk, omdat de topsnelheid daardoor lager wordt. Lewis Hamilton en Jenson Button kunnen in de MP4-25 met hun knie of elleboog het luchtkanaal dat door de cockpit loopt blokkeren, waardoor de luchtstroom niet tegen maar over de achtervleugel heen loopt, zodat deze minder neerwaarste kracht genereert.

Kosten

De concurrentie zal alles in het werk stellen om zo snel mogelijk een zelfde systeem in de eigen wagens te bouwen. Al wordt er door een aantal teambazen nog gemopperd over de kosten die het met zich mee gaat brengen.

Bob Bell van Renault: "Dit gaat alle teams een hoop geld kosten, want als het legaal verklaard wordt, zal iedereen het kopiëren. Ik dacht dat we hadden afgesproken om kosten te besparen."

Legaal

Het vraagstuk over de legaliteit van McLarens uitvinding hangt vooral op de kwestie of het een bewegend aerodynamisch onderdeel betreft. Het technische reglement van de FIA schrijft voor dat auto's, afgezien van de door coureurs vanuit de cockpit verstelbare voorvleugel, geen beweegbare aerodynamische onderdelen mogen hebben.

De vondst van McLaren beïnvloedt echter alleen de luchtstroom door een kanaal af te sluiten, zelfs zonder dat daar enige mechanica aan te pas komt. De coureur is in dit geval zelf het beweegbare onderdeel.

Afwachten

Teambaas Martin Whitmarsh verwacht dat andere teams zijn vondst dan ook snel zullen overnemen.

"Eerst vroegen de mensen zich af hoe het werkt. Nu hebben de meesten wel een idee wat we ongeveer verzonnen hebben, en is het een kwestie van afwachten tot de anderen het ook hebben", aldus de Engelsman tegen Formule1.nl.