BAHREIN - Adrian Sutil heeft de eer zich de snelste autocoureur te noemen in de allereerste officiële training van de Formule 1 in het seizoen 2010.

Zijn vermaarde landgenoot Michael Schumacher kreeg zijn Mercedes nog niet echt op gang, al valt niet in te schatten of de Duitse bolide zwaar of licht op de baan verscheen. De wagens kunnen met de brandstoftanks van 250 liter behoorlijk van gewicht verschillen.

In zijn eerste training na meer dan drie jaar afwezigheid klokte de zevenvoudig wereldkampioen 1.57,662, een dikke seconde trager dan Sutil.

Bahrein

De Spanjaard Fernando Alonso noteerde in zijn Ferrari de tweede trainingstijd met 1.56,766. De Pool Robert Kubica reed in zijn Renault de derde tijd: 1.57,041. Regerend wereldkampioen Jenson Button van McLaren zette de vijfde tijd neer: 1.57,068. De Grote Prijs van Bahrein is zondag.

Langzaam

De drie nieuwe renstallen lieten zien bij lange na nog niet de juiste snelheid te hebben. Heikki Kovalainen en Jarno Trulli reden de bolides van Lotus naar rondetijden die 7 seconden langzamer waren dan die van Sutil. Ook Timo Glock had in zijn Virgin 7 seconden meer nodig dan zijn landgenoot van Force India.

Hispania Racing heeft wel twee bolides naar Bahrein kunnen brengen, maar eerste coureur Bruno Senna reed vrijdagmorgen slechts 20 minuten in een van de wagens zonder een serieuze snelheidstest te ondernemen. Tweede rijder Karun Chandhok bleef in de garagebox.

Achtervleugel

De formule 1-renstal van McLaren heeft goedkeuring gekregen voor een controversiële achtervleugel op zijn bolides. Red Bull Racing en Renault tekenden protest aan tegen het in hun ogen illegale technische hoogstandje, maar de internationale autosportfederatie FIA ziet geen bezwaren.

De McLaren heeft een achtervleugel die door de coureur in de cockpit is te bedienen. Door tikje met de knie kan een windklepje open of dicht en wordt de bolide aerodynamischer op de rechte stukken. Onderzoekers van de FIA beoordeelden het snufje als eenvoudig en briljant, maar niet in tegenspraak met de regels.