AMSTERDAM - De FIA wacht tot Bahrein voor het ingaat op de uitnodiging van McLaren om de achtervleugel van de MP4-25 aan een nieuwe inspectie te onderwerpen.

Red Bull-teambaas Christian Horner zette vorige week zijn vraagtekens bij de achtervleugel van McLaren.

Hij betwijfelt of het ontwerp wel legaal is. Volgens hem is de MP4-25 uitgerust met een extra sleuf – die de drag moet verminderen – waardoor de topsnelheid op het rechte stuk met 10 kilometer per uur toeneemt

McLaren verklaarde eerder al er vertrouwen in te hebben dat het ontwerp voldoet aan de reglementen. Om die reden heeft de renstal Charlie Whiting, de technische baas bij de FIA, gevraagd om de achtervleugel opnieuw te inspecteren tijdens een bijeenkomst opgezet om andere zaken te discussiëren.

Innovatief

De inspectie heeft echter niet plaatsgevonden omdat Whiting vertraging opliep bij zijn terugkeer van een trip naar Zuid-Amerika. Intussen is er volop contact tussen McLaren en de FIA over het ontwerp van de achtervleugel. De FIA lijkt daar vooralsnog geen probleem in te zien en is om die reden het onderzoek ook uitgesteld tot de auto’s in Bahrein zijn.

McLaren maakt zich dan ook geen zorgen over de uitkomst van dat onderzoek. “De achtervleugel is anders en innovatief, ja. Maar we hebben al een aantal maanden contact hierover met Charlie om te controleren of het aan de reglementen voldoet. En we hebben de verzekering gekregen dat dat het geval is”, aldus teambaas Martin Whitmarsh in de Daily Telegraph.