AMSTERDAM - Volkswagen overweegt om vanaf 2012 deel te nemen aan de Formule 1. De Duitse autofabrikant wil geen eigen team inzetten, maar een rol als motorleverancier ziet het bedrijf uit Wolfsburg wel zitten.

VAG, ofwel de Volkswagen Aktiengesellschaft, behoort tot de grootste autofabrikanten ter wereld, dus het is niet vreemd dat deelname aan de koningsklasse wordt overwogen.

Dat vindt ook Hans-Joachim Stuck, de voormalig topcoureur die namens Volkswagen het woord voert. Hij wil echter niet op één paard tegelijk wedden.

Meerdere teams

"We zoeken naar innovatie en Formule 1 is het summum van motorsport. Twee jaar geleden werd er gesproken over dat VW het Red Bull-team wilde kopen. Maar waarom zouden we ons op één team richten als we onze motoren aan meerdere teams kunnen leveren?", aldus Stuck tegen Autosport.

"Als je Red Bull koopt en Adrian Newey besluit plotseling dat hij wil gaan vissen of vliegen, is het team niet succesvol meer."

"Kijk maar naar BMW; ze kochten een enorm dure windtunnel en een supercomputer en nu sluit het team haar deuren. Een motor bouwen en die aan bestaande renstallen leveren is de beste manier."

Wereldmotor

Volkswagen laat een eventuele terugkeer wellicht afhangen van de komst van een 'wereldmotor', waarbij de krachtbronnen van de verschillende fabrikanten sterk op elkaar worden afgestemd.

Stuck stelt dat de uitbreiding van de Formule 1-grid en de kostenbesparingen de sport weer volop op onder de aandacht van Volkswagen hebben gebracht.

"Zoals het nu wordt, is het fantastisch; Formule 1 gaat weer de goede kant op. Veel fabrikanten hebben zich teruggetrokken en dat is goed, omdat je nooit weet hoe lang ze blijven."

Terug naar vroeger

"Ze zouden allemaal motorleverancier moeten worden. Dan kunnen ze de motor laten leasen, verkopen of gewoon leveren. Dan heb je ook geen gedoe meer met windtunnels en engineers. Dat ligt dan bij de teams", vindt Stuck.

"Het is een beetje de F1 zoals het was in mijn tijd. We hadden teams als March en Lotus, met Ford-motoren (Cosworth, red.). Toen kwam Renault met fantastische motoren. Dat was perfect!"

Successen

De verschillende merken van de VAG-groep hebben recentelijk flink wat successen behaald in de autosport. Zo werd de jarenlange dominantie van Audi op Le Mans pas dit jaar doorbroken door Peugeot.

Seat veroverde twee kampioenschappen in het WTCC. De Dakar-rally werd gewonnen door een Volkswagen Touareg en zowel de Britse als de Duitse Formule 3-kampioen reed met motoren uit Wolfsburg.