Recordbedrag aan shirtsponsoring in eredivisie

HILVERSUM - De achttien clubs in de eredivisie ontvangen dit jaar gezamenlijk een recordbedrag van 43 miljoen euro aan shirtsponsoring.

De Nederlandse voetbalcompetitie neemt daarmee de vijfde plaats in Europa in, nog voor de clubs uit de Franse Ligue 1, die met elkaar 37,8 miljoen euro opstrijken.

Duitsland voert de ranglijst van het European Jersey Report aan met 108,6 miljoen euro aan shirtsponsoring. Bijna een vijfde daarvan komt voor rekening van Bayern München. T-Mobile betaalt de club van trainer Louis van Gaal 20 miljoen euro om op de shirts te mogen staan.

De Bundesliga houdt de Premier League op ruime afstand. De Engelse clubs verdienen gezamenlijk 83,5 miljoen euro, Manchester United draagt daar met 16,4 miljoen het grootste deel aan bij. Italië (74 miljoen) en Spanje (48,6) blijven Nederland ook nog voor.

Onzekere toekomst

Gemiddeld ontvangt een eredivisieclub dit jaar 2,4 miljoen euro aan shirtsponsoring. Volgens Floris van Dam, directeur van Sport+Markt Benelux, is de toekomst echter onzeker. ''Bij acht van de achttien eredivisieclubs lopen de contracten af en naar verwachting zullen de prijzen van de nieuw af te sluiten contracten onder druk staan.''

Landskampioen AZ nam dit seizoen al noodgedwongen afscheid van de failliete hoofdsponsor DSB Bank, dat jaarlijks ruim 5 miljoen euro betaalde aan de ploeg uit Alkmaar. Vitesse moet nog maar afwachten of kredietbemiddelaar Afab - de shirtsponsor van de Arnhemmers - uit de problemen kan komen.

Financiële dienstverleners

In totaal generen de clubs uit de zes 'topcompetities' van Europa 395,5 miljoen euro aan sponsorgeld, ruim 2 miljoen meer dan vorig jaar. Banken en financiële dienstverleners vormen nog altijd de grootste sponsoren van voetbalclubs. Aegon is de meest gulle in Nederland. De verzekeraar betaalt jaarlijks 11 miljoen euro om op de shirts van Ajax te staan.

In Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, Nederland en Frankrijk zijn de financiële instellingen goed voor een sponsorbedrag van in totaal 75,6 miljoen euro. De kansspelindustrie volgt met 56,4 miljoen, op de derde plaats staan energieleveranciers, die goed zijn voor 48,3 miljoen euro sponsorgeld.

Oefenduels Eredivisieclubs

Oefenduels Eredivisieclubs
De clubs uit de Eredivisie bereiden zich met vriendschappelijke duels voor op het nieuwe seizoen.
Tip de redactie