MILAAN - Toyota, Honda en BMW zijn niet vanwege de economische crisis uit de Formule 1 gestapt, maar vooral door tegenwerking van de hoge bazen in de autosport. Dat standpunt verkondigt renstal Ferrari op zijn website.

''De realiteit is dat deze gestage uitstroom vooral het resultaat is van de oorlog tegen de grote autofabrikanten door degenen die de Formule 1 besturen, en niet het gevolg van de recessie die de Formule 1 nu treft'', luidt een verklaring van de Italiaanse renstal.

Ferrari doelt onder meer op de ruzie tussen de onlangs afgetreden voorzitter Max Mosley van de internationale autosportfederatie FIA en de Formule 1-teams. De plannen van Mosley voor het invoeren van een budgetplafond om kosten te besparen, viel heel slecht bij de teams en leidde afgelopen seizoen bijna tot een afsplitsing van de grote autofabrikanten.

''Het lijkt wel een parodie op de 'Tien Kleine Negertjes' van Agatha Christie, maar in werkelijkheid is dit veel ernstiger. De Formule 1 blijft maar belangrijke hoofdrolspelers kwijtraken.''

Nieuwkomers

De Italiaanse renstal is ook sceptisch over de nieuwkomers in de Formule 1. Honda, BMW, bandenfabrikant Bridgestone en Toyota verdwijnen van het toneel en in plaats daarvan komen Manor, Lotus, USF1 en Campos Meta. ''Deze nieuwe teams zijn van een totaal ander kaliber en we moeten nog maar afwachten of deze teams ook daadwerkelijk volgend seizoen aan de start verschijnen.''

Het harde standpunt van Ferrari kwam kort nadat Renault een spoedbijeenkomst hield op het hoofdkantoor in Parijs om de Formule 1 te evalueren. De Franse autofabrikant zou ook overwegen zijn raceteam op te doeken en alleen nog als motorleverancier verbonden te blijven aan de koningsklasse van de autosport.

Schandaal

Renault kwam dit jaar zwaar onder vuur te liggen door 'Crashgate'. Aan het licht kwam dat de teamleiding van Renault vorig jaar bij de Grote Prijs van Singapore tweede rijder Nelsinho Piquet met opzet had laten crashen om Fernando Alonso aan de zege te helpen.

Teambaas Christian Horner van Red Bull Racing liet donderdag een tegengeluid horen. Volgens hem verkeert de Formule 1 ondanks het vertrek van Honda, Toyota en BMW in een prima conditie. ''De show gaat uiteindelijk gewoon door en er zullen volgend seizoen meer auto's op de baan komen dan de afgelopen jaren het geval was.''