ISTANBUL - Een naam uit het rijke verleden van de Formule 1 zint op een terugkeer in de hoogste klasse van de autosport. Brabham heeft zich donderdag aangemeld voor het wereldkampioenschap 2010.

De Duitser Franz Hilmer is eigenaar van het team. Hij kocht vorig jaar de fabriek van het failliete Super Aguri in het Britse Leafield en bezit de rechten op de naam Brabham.

De renstal was eerder van 1962 tot en met 1992 actief in de Formule 1 en behaalde in die periode vier rijderstitels (Jack Brabham, Danny Hulme en twee keer Nelson Piquet sr.) en twee constructeurstitels.

Budgetplafond

Hilmer lichtte in een verklaring toe dat hij kan toetreden tot de Formule 1 dankzij het budgetplafond van 45 miljoen euro. ''We zijn ervan overtuigd dat de budgetlimiet een tijdelijke verplichting is die het WK Formule 1 nieuw leven zal inblazen. We gaan graag de uitdaging aan onder de nieuwe regels.''

De internationale autosportfederatie FIA probeert de renstallen ervan te overtuigen dat een budgetlimiet noodzakelijk is om de Formule 1 levensvatbaar te houden. Van de tien bestaande teams heeft alleen Williams onvoorwaardelijk ingeschreven voor volgend seizoen. De andere negen teams houden een slag om de arm.

Nieuwe teams

De kostenreductie in de Formule 1 heeft in ieder geval de interesse van verschillende nieuwe teams gewekt. Naast Brabham schreven ook onder meer Prodrive (Aston Martin), Superfund (van voormalig Formule 1-coureur Alexander Wurz), USF1 en Epsilon Euskadi zich in.

Laatstgenoemde Spaanse renstal is momenteel al actief in de World Series by Renault, onder meer met de Rotterdamse coureur Chris van der Drift.

De FIA maakt op 12 juni de lijst met deelnemers voor het WK 2010 bekend. Er is ruimte voor dertien teams. Als alle bestaande teams blijven, is er ruimte voor drie nieuwkomers.

Dreigende taal

Voorzitter Max Mosley van de FIA uitte donderdag nog dreigende taal naar de negen renstallen die tegen de invoering van het budgetplafond zijn. Ze hebben weliswaar ingeschreven voor het nieuwe seizoen, maar eisen van de FIA dat die de regels voor alle teams gelijktrekt.

Nu wil de FIA teams die zich houden aan de budgetlimiet belonen met meer technische vrijheden. ''Als zij hun eigen regels willen formuleren, kunnen ze beter een eigen kampioenschap opzetten'', aldus de Brit.