AMSTERDAM - Toyota heeft voor de tweede keer in korte tijd trouw aan de Formule 1 gezworen. Dit was nodig omdat een tweede winstwaarschuwing van topman Katsuaki Watanabe voor veel onrust zorgde. Watanabe spreekt van een 'nooit eerder vertoonde noodsituatie'.

Voor het eerst in haar 71-jarige bestaan vreest Toyota een operationeel verlies te draaien. De dure yen en de problemen op de automarkt zijn hier debet aan. De gevolgen laten zich raden: in een kwart van alle fabrieken worden de werktijden verkort.

Zoiets kan haast niet samengaan met deelname aan de Formule 1, vrezen volgers van de sport. Zij zagen eerder Honda al vanwege financiële problemen haar renstal te koop zetten. Maar zover komt het niet, volgens Watanabe.

"Een verandering in de wereldeconomie zoals we die nu meemaken, doet zich slechts één keer in de honderd jaar voor. De gevolgen zijn dus ingrijpend. Er is sprake van een ongekende noodsituatie", zegt Watanabe op een persconferentie in Nagoya, in de buurt van Toyota's hoofdkantoor.

Enorm zwaar
"We blijven actief op het gebied van de autosport en dus ook in de Formule 1, maar we zouden wel graag zien dat de kosten (verder) gedrukt worden", vervolgt Watanabe, die in zijn visie wordt gesteund door John Howett, president van de Formule 1-renstal van Toyota.

"De huidige omstandigheden maken het runnen van een team niet onmogelijk, maar wel enorm zwaar", reageert Howett, die 2009 desondanks met een positief gevoel ingaat. "Ik maak me meer zorgen over de nieuwe regels en de interpretaties die daaraan worden gegeven dan het economische tij."

Medestander
Desondanks probeert Howett juist nu een discussie op te starten over de winstverdeling in de Formule 1. Hij zou graag zien dat de teams aanspraak kunnen maken op een groter punt van de taart die nu grotendeels door Bernie Ecclestone wordt opgegeten.

Ferrari stelde afgelopen weekend hetzelfde voor, tot woede van Ecclestone. Maar in Toyota heeft het wel een medestander gevonden. Howett: "In bijvoorbeeld de Champions League (voetbal) vloeit meer dan 95 procent van de winst terug naar de teams. Het zou zo gek nog niet zijn om een discussie op gang te brengen waar het de Formule 1 en de winstverdeling betreft."