AMSTERDAM - Ferrari-baas Luca di Montezemolo morrelt aan de macht van Bernie Ecclestone en daar is Ecclestone niet van gediend. Ferrari wil meer geld, maar Di Montezemolo moet niet zo zeuren, vindt Ecclestone. "Ferrari krijgt al genoeg."

De teams willen dat er een groter deel van de opbrengsten van de Formule 1 onder hen wordt verdeeld en meer inspraak in het samenstellen van de kalender.

Di Montezemolo: "Het is onze business. Ik ben niet langer bereid om ons alles te laten dicteren, buiten onze controle om. Is het normaal dat we niet eens kunnen bespreken wanneer onze races gehouden worden?"

De Italiaan deed zijn uitspraken als voorzitter van de FOTA, een bond waarin de teams zich hebben verenigd. Het stuit Ecclestone tegen de borst dat uitgerekend Di Montezemolo zoiets zegt, omdat er juist met Ferrari een speciale regeling is getroffen.

Historische waarde
Dit vanwege de historische waarde die Ferrari toevoegt aan de Formule 1. Al sinds de start van het WK in 1950 maakt de Scuderia deel uit van het startveld. Geen enkel ander team doet haar dit na. "Daar hoor je Di Montezemolo dan weer niet over. En daarmee bedoel ik de 'helpende hand' die Ferrari al jaren wordt toegestoken", slaat Ecclestone terug in The Times.

"Ferrari krijgt veel meer geld dan de andere teams. Het is bij hen exact bekend wat ze krijgen, ze zijn niet achterlijk of zo. Hoewel, bepaald slim zijn ze ook niet. Ferrari krijgt ongeveer zestig miljoen euro meer dan de anderen. Als ze het constructeurs-WK winnen, zoals in 2008 is gebeurd, krijgen ze zestig miljoen euro meer dan als McLaren de titel had weggekaapt."

Ecclestone stelt daarom voor dat Ferrari dit bedrag voortaan eerlijk deelt met de andere teams, als het toch zo nodig voorstelt om meer gelijkheid te creëren. De deal tussen Ecclestone en Ferrari dateert van 2003, toen verschillende fabrikanten vanuit de GPWC - als het ware de voorloper van de FOTA - overwogen een alternatieve klasse op te richten en uit de Formule 1 te stappen.

Loyaliteit
Uiteindelijk bond Ferrari als eerste fabrikant in en Ecclestone weet wel waarom. "Vanwege die zestig miljoen euro natuurlijk! We hebben Ferrari als het ware gekocht. Althans, haar 'loyaliteit'. Toen is afgesproken dat Ferrari in de Formule 1 zou blijven, wat er ook gebeurde."

Daarbij kan Ecclestone het niet laten om Di Montezemolo nog even persoonlijk aan te pakken. "Hij zou eens wat meer met zijn werknemers moeten praten om te weten war er op de fabriek speelt in plaats van zich te gedragen als een niet snuggere perschef."