AMSTERDAM - Mooi of niet mooi, wel of geen KERS, het kan Robert Kubica eigenlijk niet eens zoveel schelen. Hij wil de beste auto van het veld en hoopt dat de BMW Sauber F1.09 dat in maart tijdens de eerste Grand Prix blijkt te zijn.

De introductie van KERS brengt allerlei problemen met zich mee. Sommige teams krijgen het systeem niet aan de praat, anderen vrezen voor hun veiligheid. In het geval van Kubica brengt KERS een extra handicap met zich mee.

De Poolse coureur is 1.83 meter lang en daarmee automatisch zwaarder dan andere coureurs. Komt daar nog een KERS-systeem bij, dan zijn de zwaardere coureurs in het nadeel. Dit omdat het minimumgewicht gelijk blijft.

Nadeel
"Daarom prefereer ik in zekere zin de auto zonder KERS omdat ik in het nadeel ben als het systeem wel is ingebouwd. Alle langere en zwaardere coureurs zijn het erover eens. Er wordt namelijk extra ballast toegevoegd, maar het minimale gewicht blijft hetzelfde. Dus is er minder ruimte voor speling", verklaart Kubica tegenover Formula1.com, de officiële Formule 1-website.

BMW Sauber is al een eindje op weg richting de introductie van KERS, al is het team er nog lang niet. Kubica zegt niet te weten wat een eventueel uitstel van KERS te betekenen heeft. "Onze auto kan ook rijden zonder KERS, maar KERS kan zelfs niet eens ingebouwd worden. Ik verwacht dat die laatste configuratie - een auto zonder welke vorm van KERS dan ook - het snelst zal zijn."

Stappen
Kubica vervolgt: "KERS neemt ruimte en gewicht in beslag en als daar geen voordeel tegenover staat, word je benadeeld. Zo is dat nu eenmaal. We beraden ons momenteel over de te volgen stappen en bepalen aan de hand daarvan welke kant we opgaan. Ik verwacht dat we met de best presterende auto aan de start verschijnen."