We hebben weer een mooie Formule 1-race achter de rug. BMW pakt zijn eerste overwinning als team en Kubica is de eerste Pool die een race wint. De race leek saai te gaan worden, totdat Sutil de muur in vloog en de safety car de baan op kwam.

Daarna werd vooral de strategie heel belangrijk. De teams stonden voor een moeilijke keuze om hun auto's door te laten rijden, of juist te laten stoppen tijdens de safety car. Je kunt weer achteraan aansluiten als je stopt in zo een situatie, terwijl de anderen rustig moeten rijden. Maar degene die buiten blijven winnen een hoop posities. Het is een kwestie van rekenen.

Dubbel

BMW heeft beide auto's een andere strategie laten gebruiken en worden toch eerste en tweede. Dat geeft aan dat ze gewoon heel snel waren. Heidfeld had naar mijn mening wat geluk, want was normaal nooit op het podium gekomen. Kubica daarentegen was de hele race snel.

In het begin kon hij het tempo van Hamilton bijhouden en naderhand was hij gewoon de snelste op de baan. Het is hem zeker gegund, want hij is met een superseizoen bezig. Hij heeft ook meteen de leiding gepakt in het kampioenschap. Kampioen worden zal lastig worden, want op dit moment zijn McLaren en Ferrari nog net iets sneller. Maar voorlopig staat hij al eerste en als BMW zich nog een beetje kan verbeteren doet hij zeker mee.

Botsing

Hamilton knalde aan het eind van de pitstraat vol op Raikkonen. Niet handig, maar het licht had niet op rood moeten staan. Dit is gewoon een fout van de organisatie. Hamilton komt zijn pitbox uit en was even afgeleid, waardoor hij net te laat reageerde. Maar al had hij het gehaald, dan was Rosberg bij hem naar binnen gereden. Die maakte dezelfde fout. Het kan gebeuren, maar belangrijke punten worden verloren. En dat is jammer voor Hamilton, die aan een zeer dominant weekend bezig was.

Het is mooi om Coulthard weer op het podium te zien. Hij is een van de meest ervaren rijders en juist tijdens dit soort races komt dat goed van pas. Het is de jongste niet meer, maar hij laat zien nog steeds voor verassingen te kunnen zorgen. Het was denk ik een van de moeilijkste races, omdat het asfalt langzaam los begon te laten. Daardoor hadden de auto's weinig grip en kon niemand constante tijden rijden.

Le Mans

Volgende week is de wereldberoemde 24 uur van Le Mans. Ongeveer 350.000 toeschouwers komen naar de race toe en over de hele wereld wordt er live naar gekeken op tv. Ik ben blij dat ik er dit jaar ook weer bij ben. Het is een van de mooiste dingen om te doen als coureur.

En dit jaar wordt helemaal speciaal, omdat mijn team favoriet is voor een overwinning in onze klasse, de LMP2. Ik rij samen met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn. Favoriet of niet, er kan heel veel fout gaan in 24 uur. Het is vooral zaak om de auto heel te houden en geen fouten te maken. Want snelheid hebben we genoeg.