AMSTERDAM - Zeker twintig supporters van voetbalclub FC Groningen gaan een klacht indienen tegen de spoorwegpolitie en de gemeente Tilburg. Ze eisen excuses voor het terugsturen van de trein waarmee zij vorige week zondag op weg waren naar de uitwedstrijd tegen Willem II in de Brabantse stad.

De supportersvereniging van de Groningse club wil dat de supporters die gewoon een toegangsbewijs hadden een schadevergoeding krijgen.

De supporters mochten na aankomst in Tilburg de trein niet uit na aanwijzingen dat zij geen kaartje hadden voor het duel Willem II-FC Groningen en op rellen uit waren.

Volgens FC Groningen zaten er 71 mensen in de trein die wel een kaartje hadden voor het uitvak in het Willem II-stadion - ongeveer de helft van het totale aantal Groningen-supporters in de trein.

Arnold Bloem van de supportersvereniging zegt dat deze week een brief de deur uitgaat waarin collectief de verontwaardiging wordt aangegeven. "Maar daarnaast zul je individueel klachten moeten gaan indienen", zei Bloem woensdag tegen RTV Noord. Hij snapt niet dat een grote groep de dupe is geworden van een handjevol raddraaiers.

De supportersvereniging gaat de fans begeleiden en eventueel helpen bij het schrijven van een klacht. Die ploft eerst bij de gemeente Tilburg en bij de betrokken instanties op de mat. "Als de klacht vervolgens ongegrond wordt verklaard, dan kunnen we een stap naar de Nationale Ombudsman maken", blikt Bloem vooruit.

Hij verwijst daarmee naar het recente oordeel van de ombudsman dat achthonderd Feyenoord-supporters die in april 2006 in Rotterdam werden opgepakt onbehoorlijk zijn behandeld. FC Groningen liet daags na de wedstrijd al zijn ongenoegen blijken over het terugsturen van de trein. De club kondigde aan bij de Tilburgse burgemeester Ruud Vreeman om opheldering te gaan vragen. Ook bood de club aan treinkaartjes en kaartjes voor het stadion voor teruggestuurde fans te vergoeden.