PAU - Alle grote wielerploegen stappen uit de ProTour, de cyclus van topwedstrijden van de internationale wielrenunie UCI. De teams maakten dat dinsdag tijdens de rustdag van de Ronde van Frankrijk in een gezamenlijke verklaring bekend.

"Unaniem is besloten de ProTour-licentie voor 2009 niet te vernieuwen", valt in de verklaring te lezen. De ProTour startte in 2005 onder auspiciën van de UCI. Het gaf de teams de garantie van een startplek in de grote wedstrijden.

De aanhoudende ruzie tussen de organisatoren van de drie grote wielerronden (Tour de France, Vuelta España en Giro d'Italia) en de UCI heeft de laatste seizoenen voor een devaluatie van de ProTour gezorgd.

Kindje

Volgens Harold Knebel, directeur van de Rabobankploeg, is het geen definitief 'nee' tegen de ProTour, het kindje van de internationale wielerunie.

"De achttien ProTourploegen hebben bij de UCI en de organisatoren van wedstrijden een voorstel neergelegd voor de toekomst, waarmee de UCI niet wil instemmen. Daardoor hebben wij nu gezegd: Het is ons menens, wij vragen de nieuwe licentie niet aan."

Startrecht

De ploegen hebben een voorstel ingediend voor een ProTour-nieuwe stijl. De organisatoren hebben het plan inmiddels omarmd. "Het houdt in dat de achttien grote teams twee jaar startrecht krijgen in alle grote wedstrijden, waarna een selectiecommissie in het leven wordt geroepen die vanaf dan gaat bepalen welke ploeg mag starten."

Die commissie zal volgens Knebel uit afgevaardigden van alle partijen bestaan. "Daar zitten de organisatoren, de ploegen en de UCI in. Zij hanteren objectieve criteria, zoals het biologisch paspoort. Er moet bovendien een onafhankelijke en regelgevende organisatie komen die dopingcontroles uitvoert, zie daar de nieuwe rol voor de UCI."

Onzekerheid

De ploeg van Astana mag dit jaar ondanks een nieuw management niet deelnemen aan de Ronde van Frankrijk vanwege de dopingperikelen van vorig jaar. "De onzekerheid die de ploegen hebben gehad over tourdeelname is heel slecht, ook voor potentiële nieuwe sponsors. De teams zijn te lang speelbal geweest tussen twee vechtende partijen."

Mocht de UCI toch meegaan in het voorstel, dan kan volgens Knebel de ProTour een keurmerk voor wielerploegen blijven.