SPA-FRANCORCHAMPS - Jos Verstappen hing vrijdag in de hekken op het circuit van Spa. Hij vergaapte zich aan de formule-1-bolides die langsraasden, net als de 30.000 Nederlandse fans de afgelopen jaren deden als Verstappen zelf voorbij scheurde. Anno 2002 is hij niet meer dan een toeschouwer bij de grootste autoshow op aarde.
Jos Verstappen

Voor het eerst bezocht Verstappen dit seizoen een van de circuits. "Om mijn gezicht te laten zien en om bij te praten." Liever was hij in een van de bolides gesprongen en volgas door de fameuze Eau Rouge-bocht gesjeesd. "Het racen mis ik. Alles eromheen minder. Ik hoef er niet per se bij te zijn, want ik sta me toch maar te vervelen."

Minardi

Bij Minardi mag hij in de tent zitten. "Teambaas Paul Stoddart ken ik al heel lang. En met race-ingenieur Greg Wheeler heb ik bij Arrows gewerkt. Hier voel ik me welkom. Dat is beter dan bij een ander team iets drinken, waar je dat niet echt bent. Tsja, en anders sta je wat tegen een paal te hangen."

Verstappen wil dat die situatie niet te lang duurt. Hij geeft zichzelf nog één jaar de tijd om een nieuw team te vinden. Anders is het exit Formule 1. "Dan richt ik me op andere klassen. Amerika? Dat weet ik nog niet. Laten we nog niet op de zaken vooruit lopen. Volgend jaar rijd ik sowieso."

De 30-jarige Verstappen, met 91 GP's en 17 WK-punten de succesvolste Nederlandse coureur aller tijden, wil zich nog niet bij een afscheid neerleggen. Hij is niet de enige.

"Kom je terug?", vraagt David Coulthard, de toprijder van McLaren, als hij Verstappen in de paddock ontwaart. "Misschien volgend jaar", antwoordt de Limburger aan 'DC'. Ook een Duitse journalist kruist zijn vingers. "Deze man heeft nog steeds de grootste fanclub van alle coureurs. Groter dan Michael Schumacher", wijst hij op Verstappen.

"Dit is leuk", vindt Verstappen. "Iedereen is geïnteresseerd. Net of je niet bent weggeweest." Feit is wel dat de kans op zijn rentree steeds kleiner wordt. Bijna alle formule-1-teams zijn voor al voorzien. Ferrari, Williams, McLaren, de grote drie, zitten vol. Maar ook middenmoters als Renault, BAR en Sauber zijn bezet.

Jaguar

Jaguar lijkt geen optie. Daar zit De la Rosa vast en komt waarschijnlijk Webber. Bij Jordan hebben Fisichella en Sato doorlopende contracten, al lijkt de positie van de Japanner wankel.

Toyota dan? De hele week ging het verhaal dat Verstappen zou tekenen, als tweede coureur na de Fransman Panis. Hij was niet voor niks vrijdag bij de vrije training van de Grand Prix van België, zo heette het. Verstappen zelf maakte met dat verhaal korte metten.

"Het zijn geruchten." Blijven over de staartteams Arrows en Minardi. Renstallen zonder veel geld en toekomstperspectief. Verstappen en zijn managers praatten met de teams die nog plaats hebben. "Die zijn op de vingers van een hand te tellen", gaf hij toe. "Binnen drie maanden moet het duidelijk zijn."

Een rentree dit seizoen sloot hij nogmaals uit. "Dan ga je alleen maar af." Zeker bij Arrows. Het noodlijdende team kwam vrijdag niet eens de garage uit. Achteraf was het niet zo erg dat Arrows hem in februari ontsloeg. "Het is echt kloten als je in deze situatie moet rijden", vond Verstappen. "Dat had ik net als Frentzen niet geaccepteerd."

Sinds zijn congé heeft Verstappen niet meer aan races meegedaan. Hij verhuisde "voor de kinderen" van Monaco naar België en hield zich bezig met zijn eigen kartteam. Een jaar stilstand is volgens Verstappen geen achteruitgang. "Geef me een halve dag een wagen en je weet niet wat je ziet."