LONDEN - De Nederlandse zwemmers hebben deze zomer bij de Olympische Spelen de beschikking over een nieuw revolutionair zwempak. Sponsor Speedo presenteerde dinsdag in de wereldsteden Tokio, Sydney, New York en Londen de LZR Racer.

"Dit pak is zoiets moois. Het voelt echt als een tweede huid. Dit pak moet je behandelen als een Ferrari", jubelde oud-olympisch kampioene Ada Kok na een indrukwekkende futuristische filmvertoning van de outfit in de Britse hoofdstad.

Speedo heeft het pak in samenwerking met het Amerikaanse ruimteagentschap NASA ontwikkeld. Het pak is gemaakt van een speciale lichtgewicht stof, die aan elkaar is gelast en daardoor geen naden bevat.

Korset

Het pak heeft een soort korset waardoor een zwemmer stabieler in het water blijft liggen. Daarnaast zijn er panelen op aangebracht die de weerstand verminderen op de plekken waar die het hoogste is.

De bedoeling is dat de Nederlandse ploeg op korte termijn het pak gaat testen. Speedo begint woensdag met de verspreiding ervan. Bij de Europese kampioenschappen in maart in Eindhoven kunnen Marleen Veldhuis en Inge Dekker en hun ploeggenoten er voor het eerst in wedstrijdverband gebruik van maken.

Firma

Alleen Pieter van den Hoogenband start niet in de nieuwe outfit. Hij heeft een privécontract met Nike. De Amerikaanse firma maakt voor hem een speciale broek voor de Olympische Spelen in augustus in Peking.

Jacco Verhaeren kijkt met veel verwachtingen uit naar het nieuwe pak. De technisch directeur van de KNZB was samen met Veldhuis en Dekker uitgenodigd voor de presentatie in Londen.

Ervaringen

Wegens belangrijke medische metingen besloot het trio echter in Eindhoven te blijven. "Ik heb veel positieve geluiden over het pak gehoord. Ik ben benieuwd of het inderdaad zo goed is als men zegt. Maar we hebben al vele jaren positieve ervaringen met Speedo", aldus Verhaeren.

Michael Phelps, die in Peking op jacht gaat naar een recordaantal van acht gouden medailles, heeft meegeholpen aan de ontwikkeling. De Amerikaanse superster is zeer enthousiast. "Vanaf het moment dat ik het wateroppervlak raak, voel ik me net een raket. Ik kan nauwelijks wachten er wedstrijden mee te zwemmen. Hiermee zal de zwemsport alweer een nieuw niveau bereiken."

Geest

De meeste aandacht is uitgegaan naar de snelheid door het pak, maar de fabrikant heeft ook oog gehad voor de vormgeving. Het bedrijf, dat bij de Spelen in Sydney als eerste het revolutionaire haaienpak introduceerde, heeft een Japanse kaligrafie op de zwemkleding afgedrukt, die hart, gedachte en geest uitdrukt. "We willen de zwemmers hiermee een krachtig en sterk gevoel geven", lichtte Celia Muir namens Speedo toe.

Het pak moet zowel bij de start als in het water tijdwinst opleveren. Hoeveel honderdsten van een seconde dat zijn, kon ze niet aangeven. "Dat kunnen we pas na afloop zien. Maar de twee voorlopers van dit pak hebben ook procenten winst opgeleverd. Het is nu op zoveel punten opnieuw verbeterd. Na tachtig jaar innovatie zijn we weer een stap verder gegaan."

De internationale zwembond (FINA) heeft het gebruik van het pak al goedgekeurd.

Nieuw pak Speedo