TREVISO - De grote wielerrondes en vier klassiekers krijgen binnen de internationale wielrenunie UCI een eigen plek op een zogenaamde 'monumentenkalender'. De mondiale federatie heeft dit zaterdag bij de wereldkampioenschappen veldrijden in Treviso bekendgemaakt.

Het gaat om de Rondes van Frankrijk, Spanje en Italië, Milaan - Sanremo, Parijs - Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

Impasse

Op deze manier denkt de UCI met de Belgische, Franse, Italiaanse, Spaanse en Luxemburgse bonden een bevredigende oplossing te hebben gevonden in de impasse rond de ProTour en de organisaties ASO, RCS en Unipublic.

De federaties moeten nog wel de betreffende organisatoren ervan overtuigen dit compromis te accepteren.

Conflict

De vijf federaties schermden met plannen om een eigen competitie op te richten omdat hun grote wedstrijden geen deel meer willen uitmaken van de kalender van de ProTour. "Ik denk dat we op deze manier een einde hebben gemaakt aan een sluimerend conflict met de bonden", lichtte Joop Atsma, voorzitter van de wegcommissie van de UCI toe.

"De zaak dreigde te escaleren, maar niemand is gebaat bij twee wielerbonden. Het is belangrijk dat we deze grote wedstrijden kunnen behouden voor de wielersport. Je kunt daarom wel spreken van een historisch moment."

Regels

De organistoren van de wedstrijden, ASO, RCS en Unipublic, kunnen voor hun races de achttien ploegen uit de Pro Tour uitnodigen en daarnaast zelf bepalen met wie ze het veld opvullen. De teams die meedoen moeten echter wel aan bepaalde regels voldoen.

Het belangrijkste daarbij is dat ze zich conformeren aan het biologische paspoort. Atsma: "Dat is absoluut een voorwaarde, want er wordt veel geld in dit project gestoken. De bonden moeten dit nu nog wel gaan terugkoppelen naar hun organisaties, maar we verwachten daarbij geen problemen."

Klassiekers

Ondanks de opzet van een 'monumentenkalender' ziet de UCI zeker nog toekomst in de ProTour. "Die is er zeker", zei voorzitter Pat McQuaid.

"Alle wielerwedstrijden zijn belangrijk, de nieuwe en de klassiekers. We blijven de ProTour ook verder ontwikkelen. We willen bijvoorbeeld ook races in China en Rusland erbij betrekken."