NYON - Wereldvoetbalbond FIFA en de Europese voetbalunie UEFA zijn definitief bereid een vergoeding te betalen aan Europese clubteams die internationals leveren bij EK's en WK's.

Het bedrag dat daarvoor wordt vrijgemaakt bedraagt 175 miljoen euro, zo werd maandag tijdens een persconferentie in Nyon bekendgemaakt.

UEFA

De UEFA levert het grootste deel van het geld, een kleine 100 miljoen. Vorige week waren vertegenwoordigers van een aantal topclubs waaronder Ajax bijeen op het hoofdkantoor van de FIFA om over de tegemoetkoming te praten.

Toen werd al bekend dat clubs kunnen rekenen op een bedrag van 4500 euro per dag dat een speler actief is op een EK. De FIFA is minder scheutig: 1200 euro per dag bij een WK.

Topclubs

De bijdrage is bedoeld om een einde te maken aan de lang gekoesterde wens van topclubs, nu nog verenigd in de G14, een vergoeding te ontvangen wanneer een speler geblesseerd terugkomt na een interland.

De belangenvereniging ondersteunt de poging van de Belgische club Charleroi via de rechter een schadevergoeding te krijgen van de FIFA omdat de Marokkaanse speler Abdelmajid Oulmers zich bij een interland blesseerde en acht maanden niet inzetbaar was.

Het vermoeden bestaat dat deze zaak, en vergelijkbare van het Franse Olympique Lyon en het Spaanse Atletico Madrid, nu gesloten wordt.

G14

De G14 gaat binnenkort op in een nieuwe belangenvereniging waarin 103 clubs uit 53 Europese landen zitting zullen nemen. "Er is geen winnaar vandaag, behalve dan het voetbal", zei UEFA-baas Michel Platini in Nyon.

"Het was ondenkbaar dat clubs hun spelers zouden verbieden voor hun land uit te komen. Maar het was ook logisch dat de clubs die internationals leveren meedelen in de opbrengsten van het interlandvoetbal."

Interlands

In de nieuwe plannen zijn de bonden bereid interlands voortaan te plannen op dinsdag en zaterdag in plaats van woensdag en zaterdag. De spelers zouden zodoende een dag extra rust krijgen voordat ze in het weekeinde weer voor hun club actief zijn.

Spelers hoeven in de nieuwe plannen ook nog maar een keer per jaar beschikbaar te zijn voor vriendschappelijke interlands op een ander continent.