MONZA - Adrian Sutil reed woensdag voor het eerst met de nieuwe Spyker F1-wagen. De B-versie van de F8-VII slaagde dinsdag eindelijk voor de crashtests van de FIA en kende geen grote problemen tijdens zijn debuut in Monza.

"Met uitzondering van een klein probleem met de versnellingsbak verliep onze eerste testdag helemaal naar wens. We moesten in de eerste plaats uitzoeken hoe de nieuwe wagen reageerde op de harde en zachte banden. Monza is een circuit waar weinig neerwaartse druk nodig is en dus is het lastig om in te schatten hoe goed de nieuwe wagen is, maar de start was in elk geval goed", blijft Sutil voorzichtig.

Hoofdingenieur Dominic Harlow is optimistischer. "Onze vooruitgang oogt veelbelovend en we weten dat we nog veel meer uit deze nieuwe wagen kunnen halen."

Indien ook de volgende testdagen probleemloos verlopen, wordt de nieuwe B-wagen voor het eerst ingezet tijdens de Grand Prix van Monza op 8 september.

Schorsing

De B-versie is het geesteskind van hoofdontwerper John McQuilliam, maar die was niet aanwezig tijdens het debuut van de nieuwe Spyker. De Brit werd eerder deze week door teambaas Colin Kolles op non-actief gezet. Een reden voor die schorsing wil het team niet geven.

McQuilliam wordt volgens Autosport mogelijk vervangen door Mark Smith, momenteel technisch directeur bij Red Bull Racing. Smith is daar niet langer nodig door de komst van voormalig Williams en Honda ingenieur Geoff Willis.

Alonso snelste

De nieuwe Spyker eindigde op zijn eerste testdag overigens op de laatste plaats. Helemaal vooraan gaf wereldkampioen Fernando Alonso het tempo aan. De Spaanse McLaren-rijder was 0,3 seconde sneller dan zijn teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit bestuurde de McLaren in de voormiddag, Alonso nam het stuur over na de lunchpauze.

Nick Heidfeld reed de derde tijd in zijn BMW-Sauber. De Ferrari van Kimi Raïkkönen was goed voor een vijfde plaats achter de Toyota van Jarno Trulli.