BOEDAPEST - Wereldkampioen Fernando Alonso zette teamgenoot Lewis Hamilton een hak in de strijd om de pole positie in Hongarije. De Spanjaard hield de WK-leider net lang genoeg op om diens laatste poging te verpesten en ging intussen zelf met de pole aan de haal. Ferrari stelde teleur met een vierde en veertiende startplaats.

De titelstrijd is helemaal open en er zal tot het bittere eind worden gestreden. Zoveel is zeker na afloop van de kwalificatie voor de GP van Hongarije. Daarin wist McLaren makkelijk de eerste startrij in te palmen, maar toch kregen we na afloop geen blije teambaas te zien.

Geflikt

Wereldkampioen Fernando Alonso mag dan wel op pole staan zondag, hij maakte zich niet populair bij zijn Britse werkgever. De Spanjaard flikte teamgenoot Lewis Hamilton door hem tijdens een laatste bandenwissel opzettelijk op te houden. Hamilton, die op dat moment de snelste tijd in handen had, passeerde door de smerige actie te laat de finish en kon zo geen laatste poging meer wagen.

De Britse WK-leider moest zelfs lijdzaam toekijken hoe zijn teamgenoot alsnog met de pole positie aan de haal ging. Frustrerend, maar voor de immer symptahieke Brit nog steeds geen reden om (publiekelijk) hard uit te halen naar zijn teamgenoot. Al kan het psychologische spelletje Alonso zondag heel wat winst opleveren in Hongarije.

Ferrari uitgeteld?

Een nieuwe McLaren-zege in Hongarije kan Ferrari mogelijk definitief uitschakelen in de strijd om de wereldtitel. Felipe Massa en Kimi Raïkkönen tellen nu al meer dan tien punten achterstand en deden bovendien een slechte zaak tijdens de kwalificatie.

Raïkkönen moest de derde plaats aan Nick Heidfeld laten, maar teamgenoot Massa verging het nog slechter. De Braziliaan kreeg af te rekenen met materiaalpech en moet daardoor als veertiende starten. Hem staat een helse opdracht te wachten aangezien inhalen bijna onmogelijk is op de nauwe Hungaroring.

Spyker achteraan

Terwijl McLaren vooraan de complete eerste startrij inpalmde, deed Spyker dat alweer met de laatste. Adrian Sutil maakte nooit kans om het volgende deel van de kwalificatie te halen en was ruim een halve seconde trager dan de anderen. Nieuwkomer Yamamoto presteerde beter dan tijdens de vrije oefenritten, maar was nog steeds een volle seconde langzamer dan zijn Duitse teamgenoot.