AMSTERDAM - De spanning omhoog en de kosten omlaag. Dat wil de internationaleautosportfederatie FIA dit jaar bereiken in de Formule 1. Tijdens de eersteGrand Prix dit weekeinde in Australië zal voor het eerst blijken of deregelwijzigingen de concurrentie dichter in de buurt brengen van hetFerrari-team van alleenheerser Michael Schumacher.

Jos Verstappen moet als coureur bij Minardi profiteren van de nieuweregels. De Italiaanse renstal van Neerlands hoop in bange Grand Prix-dagenis naar Formule 1-maatstaven immers armlastig.

Na de eerstekwalificatietraining op het circuit van Melbourne waren de reacties bijMinardi ronduit positief, ondanks de achttiende tijd voor Verstappen en detwintigste tijd voor diens teamgenoot Justin Wilson. "Ik had een redelijketijd in de vliegende ronde. De auto stopte daarna weliswaar door eentechnisch probleem, maar dat kunnen we makkelijk repareren", aldusVerstappen zelf.

De Nederlander was sneller dan de beste kwalificatietijd van Minardi vorig jaar. Teambaas Paul Stoddartwas dolenthousiast: "De hooggespannen verwachtingen zijn uitgekomen. Door denieuwe regels wordt de Formule 1 weer spannend."

Nieuwe kwalificatieregels

Een van de belangrijkste regelwijzigingen in de hoogste klasse van deinternationale autoracerij betreft de kwalificatietraining voor de race.Waar een coureur in het verleden gedurende één uur twaalf vliegende rondentot zijn beschikking had om een kwalificatietijd te noteren, krijgen derijders in het huidige seizoen slechts één opwarmronde, één vliegende ronde en één uitloopronde waarin alles moet gebeuren.

De volgorde waarin derijders hun kwalificatietijd mogen neerzetten, wordt bepaald door de vrijetraining van vrijdag. De snelste coureur krijgt het voordeel om in dekwalificatietraining als laatste te mogen starten. Tenslotte mag er tussende kwalificatietraining en de race niet meer aan de auto's gesleuteldworden, wat ook in het voordeel is van de teams met minder financiëlearmslag.

Niet de techniek maar de coureur

Op technisch gebied worden er in de loop van het komende seizoen ook denodige nieuwe regels van toepassing. Vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië op 20 juli geldt een verbod optractiecontrole, launch-control en een volautomatische versnellingsbak. Nietde computer, maar de coureur en zijn controle over stuur en gaspedaal moetenin de toekomst het verschil maken.

Een andere wijziging om de autosportterug naar zijn wortels te leiden, is het verbod op radiocommunicatie tussende pits en de coureurs. De FIA wil hiermee voorkomen dat er gedurende derace teamorders worden gegeven.