LONDEN - Twee vooraanstaande renstallen gaan officieel protesteren tegen de nieuwe regels in de autosportklasse Formule 1. Williams en McLaren, in 2002 tweede en derde in het WK constructeurs achter Ferrari, stellen aan de vooravond van het nieuwe seizoen dat de internationale autosportfederatie FIA de Formule 1 kapot maakt. Zij zijn bovendien van mening dat de FIA het contract over het verloop van het wereldkampioenschap schendt.

Het nieuwe seizoen begint op 9 maart in Melbourne met de Grote Prijs van Australië. Williams en McLaren zijn niet van plan de eerste races te boycotten. Zij nemen deel in afwachting van een uitspraak van de arbitragecommissie.

De FIA besloot aan het eind van het vorige seizoen dat werd gedomineerd door Ferrari met elf zeges in zeventien wedstrijden voor Michael Schumacher, tot een reeks van maatregelen om de Formule 1 spannender te maken. Zo mogen de teams nog maar één ronde kwalificeren voor de startpositie, mag er niet meer aan de bolides worden gesleuteld. Er is geen radiocontact meer tussen de pits en de coureurs in de wedstrijd en ook het telemonitoren van de motoren op mogelijke gebreken mag niet meer.

McLaren

Ron Dennis van McLaren: "De FIA meent dat de Formule 1 in een crisis zit. Maar dit is niet waar. De nieuwe regels zijn opgesteld zonder de renstallen te raadplegen. Wij willen dat de Formule 1 stabiel blijft met een professionele organisatie om het succes van deze autosport te continueren. Het lijdt geen twijfel dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd. McLaren en Williams hebben daarvoor in het verleden altijd een constructieve rol gespeeld en zullen dat blijven doen."

Beide teams hebben ook nu voorstellen neergelegd; onder meer een verbod op kwalificatieauto's, acceptatie van een aantal standaardmaterialen en -uitrusting en een overeenkomst met fabrikanten om tegen lage kosten motoren te leveren aan de onafhankelijke teams. Minardi met Jos Verstappen is een dergelijk team. Het koopt bij Ford Cosworth-motoren.

Hoe de nieuwe regels van de FIA een nieuwe impuls geven aan de Formule 1 wordt pas in de races duidelijk. Mogelijk beïnvloedt het de besluitvorming. Renault heeft gedreigd zich terug te trekken uit de Formule 1 als de FIA niet terugkrabbelt.