MONTREAL - Na amper zes races heeft Lewis Hamilton zijn eerste Grand Prix zege beet. De jonge Brit reed in Canada onbedreigd naar de overwinning in een race die door crashes werd ontsierd. De vele interventies van de safety car zorgden er voor dat Nick Heidfeld en Alexander Wurz onverwacht mee op het podium eindigden.

De voorbije 5 races lag hij telkens al even aan de leiding, maar nu hield Lewis Hamilton het ook vol tot aan de finish. Met uitzondering van een mislukte inhaalpoging van teamgenoot Fernando Alonso bij de start kwam de eerste zege van de Brit nooit echt in gevaar. Al werd de GP van Canada geen pleziertochtje voor het nieuwe wonderkind van de Formule 1.

Chrashes en safety cars

De voorsprong die Hamilton opbouwde verdween elke keer door een crash achter zich in het peleton. De safety car moest tot 5 keer toe de baan op komen voor erge en minder erge crashes. De zwaarste klap kwam op naam van Robert Kubica te staan. De jonge BMW-Sauber rijder knalde in de 27ste ronde hard van de baan en werd meteen naar het ziekenhuis overgebracht.

De interventies van de safety car hadden ook ingrijpende gevolgen voor het verdere verloop van de wedstrijd. Wereldkampioen Alonso en Nico Rosberg doken tijdens de eerste safety car periode meteen de pits in om te gaan tanken, maar die inbreuk op de regels leverde hen een stop and go straf op.

Dit en enkele uitstapjes door het gras zorgde er voor dat Alonso niet verder dan de zevende plaats raakte. Daarmee verliest hij meteen de WK-leiding aan teamgenoot Hamilton. En ook Ferrari verloor in Montreal terrein op de jonge Brit.

Zwarte vlag

Felipe Massa en Giancarlo Fisichella negeerden tijdens hun pitstop het rode licht aan het eind van de pitlane. Een zware fout waarvoor hen de zwarte vlag werd getoond. Het duo moest hun race onmiddellijk stopzetten en verspilde zo belangrijke punten. Kimi Raïkkönen werd dan weer het slachtoffer van de nieuwe regel over tanken tijdens de safety car periode.

De Fin werd haast gedwongen om op het zelfde moment als teamgenoot Massa de pits op te zoeken en te wachten tot de Braziliaan klaar was. Het kostte de Fin veel tijd en Raïkkönen moest zich tevreden stellen met de vijfde plaats.

Unieke kans

Voor andere rijders betekenden de nieuwe regels en de chaos die ze veroorzaakten net een unieke kans op een goed resultaat. Het wegvallen van Alonso en de Ferrari’s zorgde er bijvoorbeeld voor dat Heidfeld makkelijk op de tweede plaats kon eindigen.

De derde plaats van Alexander Wurz is zelfs een heel grote verrassing, net als de zesde plaats van Takuma Sato. De Japanner snelde aan het van de race met zijn kleine Super Aguri overigens de McLaren van Alonso nog voorbij.

Brokken bij Spyker

Spyker kon helaas niet profiteren van de vele safety car procedures. Het was de crash van Adrian Sutil die de veiligheidswagen de eerste keer de baan op lokte. Helaas voor het Nederlandse team volgde Christijan Albers even later het slecht voorbeeld van zijn jonge teamgenoot. Veel brokken dus voor Spyker dat een unieke kans op punten verloren zag gaan.