AMSTERDAM - Voor de tweede keer dit seizoen verstrengt de FIA de controle op de bodemplaten van F1-wagens. De internationale automobielfederatie vreest immers dat enkele teams nog steeds over een beweegbare bodemplaat beschikken en zichzelf zo een oneerlijk voordeel bezorgen.

Het verhaal van de beweegbare bodemplaten leek te eindigen na de introductie van een nieuwe controletest in Maleisië, maar niks is minder waar. Het Britse magazine Autosport kreeg namelijk een brief in handen van Charlie Whiting, het technisch brein van de FIA. In die brief laat de Brit duidelijk doorschemeren dat enkele teams nog steeds bedrog plegen.

"Strenge controles in Maleisië en Bahrein hebben uitgewezen dat enkele teams nog steeds proberen om een aerodynamisch voordeel te halen uit beweegbare onderdelen. Als verklaring hiervoor wordt de nood tegen de beschadiging van de bodemplaat aangehaald. Een geldig argument, maar dat wil niet zeggen dat we afwijkingen van het technisch reglement toestaan", waarschuwt Whiting alle teams.

Om bedrog helemaal uit te sluiten wordt de controletest dus nog een keertje strenger gemaakt. Bodemplaten moeten nu een druk van 2000 Newton kunnen doorstaan zonder te bewegen. Voorheen was dat slechts 500 Newton.