MELBOURNE - Als allerlaatste team heeft Super Aguri woensdag in de paddock van Melbourne hun nieuwe F1-wagen gepresenteerd. De SA07 is gebaseerd op de Honda van vorig jaar en is daardoor nu reeds omstreden. Spyker en Williams trokken de legaliteit van de wagen al eerder in twijfel, maar het Japanse team maakt zich geen zorgen.

"We weten waaraan we begonnen zijn en we zijn er van overtuigd dat onze wagen 100% legaal is. We hebben de regels gerespecteerd. Het is niet onze bedoeling om de regels te breken en vals te spelen. Als de andere teams het daarmee niet eens zijn, dan is dat hun probleem", beet Super Aguri manager Audetto fel van zich af tijdens de presentatie in Melbourne.

Het Japanse team geeft dus openlijk toe dat hun nieuwe wagen geïnspireerd werd op het Honda-chassis van vorig jaar. De huidige reglementen staan het gebruik van een ander chassis toe wanneer het team ook de intellectuele rechten koopt en de wagen aanpast aan de nieuwe reglementen. Super Aguri en Toro Rosso maakten van die mogelijkheid gebruik, maar riskeren nu dus protest van enkele andere teams.

Loze dreigementen

"Ze (Williams en Spyker) mogen doen waar ze zin in hebben. Maar laat ze dan ook de daad bij het woord voegen. Tot nu toe hebben ze enkel geklaagd in de pers en dat heeft ons heel wat problemen veroorzaakt. Al hun dreigementen schrokken mogelijke sponsors en investeerders af."

Toch werden er in Melbourne enkele nieuwe sponsors aan de pers voorgesteld. Speakerbus en SS United Group Oil & Gas lieten zich alvast niet afschrikken door alle geruchten over de 'illegale' SA07. De belangrijkste vraag is nu hoe de wagen zal presteren op het circuit. Het team testte deze winter enkel met een interimwagen.

Weg van de laatste plaats

Rijders Takuma Sato en Anthony Davidson maken dit weekend pas voor het eerst kennis met hun nieuwe wagen. Echte voorspellingen durfde het duo dan ook nog niet te maken, maar het team hoopt dit seizoen te strijden met het middenveld en de laatste plaats ver achter zich te laten.