
NOC*NSF haalt met nieuwe partnerdeal miljoenen binnen voor TeamNL
T-Mobile wordt onder meer per direct hoofdsponsor van de succesvolle shorttrackploeg. Daarnaast gaat het bedrijf investeren in maatschappelijke projecten, met als doel het aantal sportende Nederlanders weer te verhogen. "Vooral onder jongeren is de sportdeelname nog lang niet terug op het niveau van vóór de coronacrisis", aldus algemeen directeur Marc van den Tweel van NOC*NSF.
De sponsorovereenkomst werd woensdag gepresenteerd in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Shorttrackster Suzanne Schulting gaf via moderne technieken een toelichting. De drievoudig olympisch kampioene stapte in Dordrecht, waar komend weekeinde wereldbekerwedstrijden worden gehouden, in een holobox.
Haar hologram - een digitale projectie - werd vervolgens zichtbaar in het Olympisch Stadion. Ook Pieter van den Hoogenband en Esther Vergeer, chef de mission van respectievelijk de olympische en paralympische ploeg, hadden op die manier een aandeel in de presentatie.
Kritiek op uitblijven extra steun
Voor TeamNL staan volgend jaar de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs op het programma. Vincent Kortbeek, de nieuwe technisch directeur van de Atletiekunie, beklaagde zich dinsdag nog over het uitblijven van extra financiële steun van NOC*NSF na de historische medailleoogst van de atleten op de vorige Spelen in Tokio.
"Als we de programma's willen uitvoeren op de manier die volgens ons nodig is om het succes vast te houden, dan moet er meer geld bijkomen", zei Kortbeek. " Als dat niet gebeurt, vrees ik dat we op termijn moeten schrappen in de programma's."
Nederlandse Loterij is al jaren de hoofdsponsor van TeamNL. Vorig jaar bedroeg de afdracht van Nederlandse Loterij aan de sport ruim 50 miljoen euro.