De naam van EasyToys als een van de sponsoren van het olympisch kwalificatietoernooi (OKT) curling in Leeuwarden, zorgt voor problemen. Enkele landen, waaronder de Verenigde Staten en Japan, willen het toernooi niet uitzenden omdat de naam van de erotische webshop zichtbaar is.

De naam EasyToys is in Leeuwarden onder meer geplaatst op de ijsvloer zelf, net als de namen van andere sponsoren. Het OKT is zaterdag begonnen en duurt tot en met zondag 19 december.

"Wij hebben duidelijke afspraken gemaakt met de World Curling Federation", zegt projectmanager Dagmar van Stiphout van het toernooi in Leeuwarden, waar ook het Nederlandse team aan meedoet.

"Zij weten wie onze partners zijn en daarvoor hebben we dus ook toestemming. We hebben heel zorgvuldig gehandeld. Nu zijn we erachter gekomen dat een aantal broadcastpartners vindt dat ze de wedstrijden niet uit kunnen zenden."

Het OKT is in ongeveer 25 landen te zien. EasyToys vindt het jammer dat sponsoring van sport nu opnieuw tot ophef leidt. In september vorig jaar verbood voetbalbond KNVB dat FC Emmen met de naam van EasyToys op het shirt speelde. Na overleg kwamen de partijen toch tot elkaar en mocht het alsnog.

"We zijn wel verbaasd", zegt een woordvoerder. "We zijn een net bedrijf en vinden curling een toffe sport waar we graag onze naam aan verbinden. Op dit moment wachten we de ontwikkelingen even af."