De Formule E heeft details onthuld van de nieuwe manier waarop in het komende seizoen kan worden ingehaald. Veel media vergelijken de nieuwe manier van inhalen in de elektrische raceklasse met het computerspel Mario Kart.

De verandering houdt in dat de motor van een auto vanaf de tweede ronde van een race op elk moment iets meer vermogen kan krijgen. De coureur activeert de modus met een knop op zijn stuur, maar moet daarvoor wel eerst over een bepaald deel aan de buitenkant van de baan rijden.

De gebieden op het circuit waar de zogeheten 'attack mode' gebruikt kan worden, wordt voor zowel de coureurs als de tv-kijkers aangegeven met pijltjes. Wanneer een coureur de modus activeert, licht de halo op de cockpit bovendien blauw op.

"De Formule E ging als eerste elektrisch racen en we zijn niet bang om nieuwe dingen te proberen. Of het nu gaat om het introduceren van innovaties op het circuit, het aanpassen van een raceformat of het creëren van nieuwe manieren waarop de fans de sport kunnen volgen", zegt Formule E-baas Alejandro Agag.

"Ik verheug me op het debuut van de attack mode en de vernieuwingen aan de auto op de strakke en uitdagende ciruits op de kalender. Ik heb hier lang op gewacht. Dit is het jaar waarin het Formule E-kampioenschap volwassen wordt."

Wereldkampioen Vergne verheugt zich

Wereldkampioen Jean-Éric Vergne, die van 2011 tot en met 2014 namens Toro Rosso in de Formule 1 reed, verheugt zich op de wijziging en is benieuwd wat de nieuwe regels teweegbrengen.

"Het zal vooral de vraag zijn wanneer je het moet gebruiken en wanneer je juist energie moet besparen met het oog op wie er op welk punt naast je rijdt. Het wordt gokken en gaat leiden tot opwindende en onvoorspelbare situaties", voorspelt de 28-jarige Fransman.

Ook in de Formule 1 wordt de laatste jaren gekeken hoe het inhalen bevorderd kan worden. Zo ondergaan de auto's per volgend seizoen diverse aanpassingen aan onder meer de voor- en achtervleugel, zodat ze dichter achter elkaar kunnen rijden.

Afgelopen seizoen werd bij de Grand Prix van Oostenrijk al een derde DRS-zone ingevoerd, wat overigens niet in goede aarde viel bij Ferrari-rijder Sebastian Vettel. Hij zei te vrezen dat de sport te veel op Mario Kart zou gaan lijken, iets wat in de Formule E nu dus juist de bedoeling lijkt.

Het nieuwe Formule E-seizoen begint al op zaterdag 15 december met de ePrix van Ad Diriyah in Saoedi-Arabië. Nederlander Robin Frijns doet namens het Britse team Envision Virgin Racing mee aan het kampioenschap.