Waterpolosters lopen WK-medaille definitief mis na afgewezen protest

De Nederlandse waterpolosters kunnen een medaille op het WK in Hongarije definitief vergeten. Oranje tekende zaterdag protest aan na de cruciale nederlaag (10-11) tegen Rusland, maar vonden geen gehoor.

Rusland kreeg in de wedstrijd na enige discussie de bal en de time-out en dat was volgens Nederland onjuist. De ploeg van bondscoach Arno Havenga wilde bij een stand van 8-8 opnieuw beginnen aan het duel met een strafworp.

Nederland kon de verkeerde beslissing van de scheidsrechters in het tussenrondeduel aantonen met beelden, werd volgens zwembond FINA is dat echter niet toegestaan als bewijs.

Een woordvoerster van het Nederlands team laakt de handelswijze van de FINA, die aanvankelijk alleen Rusland op de hoogte bracht van de uitslag van het protest. Oranje kreeg pas na een hoop telefoontjes opheldering van de bond.

"Ze varen blind op de woorden van de arbitrage, videobeelden zien ze niet als bewijs", aldus de woordvoerster. Technisch directeur André Cats van de zwembond onderzoekt nog of Nederland het hogerop kan zoeken.

De waterpolosters treden in Boedapest nu nog aan voor de plaatsen negen tot en met twaalf. Maandag is Nieuw-Zeeland de eerste tegenstander.

Hongarije

Nederland was tot de tussenronde veroordeeld doordat het donderdag in de groepsfase verloor van het ongeslagen gastland Hongarije (8-10).

Eerder won de formatie van Havenga wel met ruime cijfers van Frankrijk en Japan. Alleen de poulewinnaar plaatste zich echter direct voor de kwartfinales.

Oranje bereikte bij het vorige WK in 2015 in Kazan nog verrassend de finale. Daarin waren de Verenigde Staten met 5-4 te sterk. Daarna veroverde Oranje tevens zilver op het EK. Kwalificatie voor de Olympische Spelen van vorig jaar zat er echter niet in voor de ploeg van Havenga.

Lees meer over:
Tip de redactie