De 39e editie van de Dakar Rally is maandag 2 januari begonnen in de Paraguayaanse hoofdstad Asuncion en finisht op zaterdag 14 januari in het Argentijnse Buenos Aires. Dit moet je weten over rally die wordt gezien als de zwaarste in jaren.

Het is de negende keer dat de Dakar Rally in Zuid-Amerika wordt gehouden. Voorheen voerde de rally van Parijs naar de Senegalese hoofdstad Dakar, maar door de terroristische dreiging in Afrika wordt sinds 2009 uitgeweken naar Zuid-Amerika.

Behalve Paraguay en Argentinië rijden de 316 voertuigen - verdeeld over 146 motoren, 37 quads, 83 auto's en 50 trucks - ook door Bolivia.

Het parcours van 2017 kent een aantal nieuwigheden. Zo start de rally dit jaar voor het eerst in Paraguay en daarnaast gaan de rijders in Bolivia het Andesgebergte in. Met hoogtes van meer dan 4000 meter en grote temperatuursverschillen wordt er dit jaar extra veel gevraagd van de coureurs.

Coronel

Tom Coronel reed in 2009 zijn eerste Dakar Rally. Ook dit jaar staat de coureur net als tweelingbroer Tim aan de start, ieder met een eigen auto.

"Als je aan een zaal vol mannen vraagt wie de Dakar Rally zou willen rijden, dan steekt iedereen zijn hand op", zegt Tom Coronel. "En wij doen het gewoon. Dit is een echt mannending. Het is zo'n mooi avontuur en zo ontzettend zwaar. Het wordt enorm afzien. Maar we gaan niet klagen of zeuren, we gaan ervan genieten."

De 44-jarige Coronel vreest wel dat het een zwaardere race wordt dan in eerdere jaren. "De organisatie heeft weer flink zijn best op het parcours gedaan. Ze willen gewoon dat je uitvalt. Bij de start in Paraguay is het nog 40 graden. Maar binnen een paar dagen zitten we met min 5 in het hooggebergte en rijden we misschien wel door de sneeuw."

"Er zijn meerdere etappes boven de 4000 meter hoogte, soms is ons bivak op 3700 meter. Op die hoogte doet alles het maar voor vijftig procent. Je presteert zelf de helft minder goed, maar ook de monteurs hebben er last van."

Coronel heeft zich daarom goed en lang voorbereid. "We zijn in februari begonnen met de voorbereiding, elke dinsdag en donderdag hebben we er met vijftien man aan gewerkt. We hebben zuurstofflessen mee en ik ben al een paar dagen van tevoren begonnen met het slikken van hoogtepillen."

"Dat moet ook wel. Dit is de zwaarste rally ter wereld. De discipline waar Tim en ik met onze wagens in rijden, is ook nog eens de lastigste. Motoren zijn flexibel en gemaakt voor dit landschap en met een truck beuk je overal wel doorheen. Maar wij maken het nog eens extra moeilijk omdat we een tweewielaandrijving hebben, in plaats van een vierwiel, zoals alle andere wagens. En we rijden als enigen zonder bijrijder. Dat heeft puur met budget te maken, dat loopt bij de andere wagens al snel richting het miljoen."

De Nederlander is dan ook ook geen kanshebber op een ereplaats. Het halen van de finish is zijn doel. "Tim en ik hebben drie jaar geleden een afspraak gemaakt: we stoppen niet met Dakar voordat we allebei gefinisht zijn. Twee jaar geleden had ik een heel slecht jaar, toen ben ik drie nachten kwijt geweest."

"Tim gaat dit jaar voor de overwinning, ik hoop gewoon zo min mogelijk problemen te ondervinden onderweg. Als ik een andere Nederlander met pech zie, dan stop ik om hem te helpen. Op zo'n lange rally maakt een kwartier eerder of later finishen niet uit."

Winnaars afgelopen drie jaar

Motoren
2016: Toby Price (KTM)
2015: Marc Coma (KTM)
2014: Marc Coma (KTM)

Quads
2016: Marcos Patronelli (Yamaha)
2015: Rafal Sonik (Yamaha)
2014: Ignacio Casale (Yamaha)

Auto's
2016: Stephane Peterhansel (Peugeot)
2015: Nasser Al-Attiyah (Mini)
2014: Nani Roma (Mini)

Trucks
2016: Gerard de Rooy (Iveco)
2015: Airat Mardeev (Kamaz)
2014: Andrey Karginov (Kamaz)

Presentatie parcours Dakar Rally

Rittenschema

Maandag 2 januari
Etappe 1: Asuncion > Resistencia, 454 kilometer

Dinsdag 3 januari
Etappe 2: Resistencia > San Miguel de Tucuman, 803 kilometer (trucks 812 kilometer)

Woensdag 4 januari
Etappe 3: San Miguel de Tucuman > San Salvador De Jujuy, 780 kilometer (trucks 757 kilometer)

Donderdag 5 januari
Etappe 4: San Salvador De Jujuy > Tupiza, 521 kilometer

Vrijdag 6 januari
Etappe 5: Tupiza > Oruro, 692 kilometer (trucks 683 kilometer)

Zaterdag 7 januari
Etappe 6: Oruro > La Paz, 786 kilometer (772 kilometer)

Zondag 8 januari
Rustdag

Maandag 9 januari
Etappe 7: La Paz > Uyuni, 622 kilometer

Dinsdag 10 januari
Etappe 8: Uyuni > Salta, 892 kilometer

Woensdag 11 januari
Etappe 9: Salta > Chilecito, 977 kilometer

Donderdag 12 januari
Etappe 10: Chilecito > San Juan, 751 kilometer

Vrijdag 13 januari
Etappe 11: San Juan > Río Cuarto, 754 kilometer (auto's 759 kilometer)

Zaterdag 14 januari
Etappe 12: Río Cuarto > Buenos Aires, 786 kilometer

Nederlandse deelnemers

Motoren
35 Robert van Pelt - Husqvarna
39 Jurgen van den Goorbergh - KTM
71 Jasper Riezebos - KTM
119 Ronald ter Beek - KTM
121 Humprey Senn van Basel - KTM
123 Maikel Verkade - KTM
143 Hans Smit - Husqvarna
155 Arjan Bos - Husqvarna

Quads
267 Kees Koolen - Barren
268 Bastiaan Nijen Twilhaar - Can-Am

Auto's
310 Erik van Loon en Wouter Rosegaar - Toyota
341 Maik Willems en Rob van Pelt - Toyota
347 Tim Coronel - Suzuki
350 Ebert Dollevoet en Patrick van Lee - Volvo
354 Tom Coronel - Suzuki
376 Roman Starikovich (Cyp) en Bert Heskes - Dessert Warrior

Trucks
500 Gerard de Rooy, Moi Torrallardona (Spa) en Darek Rodewald (Pol) - Iveco
504 Hans Stacey, Hugo Kupper en Jan van der Vaet (Bel) - MAN
506 Martin van den Brink, Marcel Blankestijn en Daniel Kozlovsky (Tsj) - Renault
507 Ton van Genugten, Anton van Limpt en Bernard der Kinderen - Iveco
509 Peter Versluis, Marcel Pronk en Artur Klein (Dui) - MAN
510 Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink - Renault
514 Maurik van den Heuvel, Peter Kuijpers en Wilko van Oort - Scania
521 Jos Smink, Daniël Bruinsma en Peter Nieuwenburg - Ginaf
523 Vick Versteijnen, Tom de Leeuw (Bel) en Aart Schoones - Scania
524 Gert Huzink, Rob Buursen en Richard Mouw - Renault
525 Wulfert van Ginkel, Erik Kofman en Bert van Donkelaar - Iveco
526 Jan van de Laar, Ben van de Laar en Dolf Huijgens - DAF
530 Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling - DAF
536 Frank Tilburgs, Marcel Snijders en Gijs van Uden - DAF
537 Ed Wigman, Joël Ebbers en Rik Slijkhuis - Ginaf
539 Aad van Velsen, Jos Schotanus en Sebastiaan Haverkamp - Ginaf
546 Richard de Groot, Gerard Beelen en Jan Hulsebosch - DAF
549 William de Groot, Jos van der Pas en Edwin van de Langenberg - DAF
555 Kornelis Offringa en Thomas de Bois - Mercedes