Met zeven van de dertien etappes achter de rug is de Dakar Rally over de helft. Tijdens de rustdag in Salta benadrukt Tim Coronel dat hij geen risico's kan nemen, terwijl de beste Nederlandse autocoureur Erik van Loon juist wel vol gas verder gaat.

De eerste helft van de rally was vooral problematisch voor de tweelingbroers Coronel. Tom moest in de vierde etappe opgeven, na een dag te hebben vastgezeten in de woestijn door een voortslepend probleem met de brandstoftank. Datzelfde euvel bracht later de deelname van Tim in gevaar.

"De eerste paar dagen liepen we achter de feiten aan. Dat hebben we nu onder controle", zegt Tim Coronel tegen NU.nl in Argentinië.

"De benzine is zó agressief dat het schuim (tegen het klotsen, red.) in de brandstoftank oplost en alle leidingen verstopt, waardoor de motor gaat pruttelen. Maar we hebben een oplossing gevonden. Ik neem het mezelf alleen wel kwalijk dat ik dat niet eerder bedacht heb."

In het algemeen klassement voor auto's bezet Coronel de 67e plaats, in de buggyklasse staat hij achtste van de elf deelnemers.

"Ik weet dat de auto harder kan, maar ik wil niet te veel risico nemen en gewoon finishen. Liever profiteer ik van de fouten van anderen om ze te passeren. De komende dagen rijden we in de duinen, daar is de buggy voor gemaakt."

"Dit is een nieuw soort Dakar. Ik had niet gedacht dat we zoveel water en modder zouden krijgen. Normaliter gaat Dakar om zand."

Van Loon

De leiding bij de auto's is in handen van negenvoudig wereldkampioen rally en Dakar-debutant Sébastien Loeb (Peugeot). De Fransman wordt op enkele minuten gevolgd door zijn teamgenoten Stéphane Peterhansel en Carlos Sainz Sr.

De beste Nederlander in het autoklassement is Mini-coureur Erik van Loon, die mede door remproblemen elfde staat op 1 uur en 17 minuten van Loeb.

"Dat is in dit veld niet om te huilen", stelt Van Loon. "We rijden al keihard, wel twintig procent harder dan vorig jaar. Maar anderen gaan gewoon nóg harder."

"Het tempo in de Dakar Rally heeft nog nooit zo hoog gelegen als wat Peugeot dit jaar laat zien. Niemand komt eraan te pas. De Mini is na jaren van overwinningen in één klap een gedateerde auto."

Woestijnracer

De Brabander eindigde vorig jaar in de Dakar Rally nog als vierde, de beste prestatie voor een Nederlander in het autoklassement ooit.

“Daarom was het podium mijn doel voor dit jaar. Dat blijkt niet haalbaar, maar gezien het huidige veld kan ik voor mezelf wel beter presteren dan vorig jaar. Er zit niets anders op dan vol gas geven als ik de top tien in wil. Vorig jaar kon ik in de tweede helft juist een tandje terugschakelen."

Ook Van Loon heeft zich verbaasd in de eerste week van de rally. "Ik heb de Dakar Rally nog nooit zo meegemaakt. Normaal is het heet en zonnig, nu is alles koud en nat. En ik mis het woestijngevoel zoals in Peru en Chili."

"De Dakar Rally is veranderd, dit is voor WK-rallycoureurs zoals Loeb. Ik ben meer een woestijnracer."