Scheidsrechter Craig Joubert had het niet bij het rechte eind toen hij Australië zondag een cruciale strafschop gaf in het rugbyduel met Schotland.

Dat liet de wereldrugbybond maandag weten, daags nadat Australië met 35-34 de kwartfinale won na de bekritiseerde beslissing.

De scheidsrechter floot in de laatste minuut van de wedstrijd voor buitenspel van Schotland. Onterecht, betoogde bijvoorbeeld de Nederlandse Schot Tim Visser gisteren al. De bal werd onderweg aangeraakt door een Australiër.

''De hele wedstrijd gebruikte hij de video-referee, maar aan het einde doet hij dat niet met een cruciale penalty'', somberde Visser.

Maar, zo betoogt de wereldrugbybond, Joubert mocht van de regels niet de technische hulp inroepen.

Scrum

In plaats daarvan moest hij het doen met zijn eigen waarnemingen. Dat deed Joubert, maar hij had het niet juist gezien. ''Het juiste besluit was een scrum geven voor Australië.''

Anderzijds neemt de bond het op voor Joubert. ''Ondanks deze gebeurtenis is en blijft Craig een toparbiter'', aldus Joël Jutge van de rugbybond.