LE MANS - Hoewel Toyota, de grote uitdager van titelfavoriet Audi, het de Duitsers in de eerste zes uur van de 24 uur van Le Mans moeilijk maakte, ging Audi na tien uur racen fier aan kop de nacht in.

Na het terugtrekken van topteam Peugeot uit Le Mans, was het aan nieuwkomer Toyota om Audi van de negende overwinning in de laatste tien jaar af te houden.

Maar nadat de eerste Toyota na vijf uur gelanceerd werd en zwaar crashte tegen de bandenmuur, is inmiddels ook de laatste overgebleven Toyota kansloos voor de overwinning in de 80e editie van de uithoudingsrace in Frankrijk.

Na een touche met de futuristische wagen van Delta Wing moest het Japanse merk de wagen met ex-Formule 1-rijders Alexander Wurz en Kazuki Nakajima meerdere malen naar binnen halen voor reparatie. Dat koste zoveel tijd, dat Toyota nu op plek 46 terug te vinden is.

Bleekemolen op gedroomde plek

Audi houdt de eerste drie plekken bezet, ondanks enkele pitsbezoeken door problemen met onder meer wegligging en beschadigde voorwielophanging.

De R18 quattro met Andre Lotterer - de eerste sportwagen met dieselhybride - met nummer 1 startte van pole en leidt nog steeds. Gevolgd door Audi nummer 2 met Allan McNish achter het stuur op plek twee en nummer 4 met Rockenfeller op de rijderstoel op de derde positie.

Achter de Audi's zijn twee Rebellion Lola's te vinden. Die met nummer 13, met Jeroen Bleekemolen in het team, rijdt op plek vijf. Dat is de positie die het team voor de race ten doel stelde. Yelmer Buurman, de enige andere Nederlandse rijder, komt met zijn Lola steeds dichterbij en is nu terug te vinden op plek zestien.