HILVERSUM - Adverteerders tellen flinke sommen geld neer om hun commercial op tv uit te laten zenden tijdens de wedstrijden van het EK. Volgens de Stichting Ether Reclame (STER) lopen de bedragen in de poulefase van 19.000 tot 97.000 euro per halve minuut.

''De blokken tijdens de rust van de wedstrijden van Oranje tegen Duitsland en Portugal zijn nagenoeg uitverkocht'', zei een woordvoerster.

''De prijs wordt bepaald door het aantal kijkers. Vooraf maakt de STER prognoses; achteraf kunnen we zien wat er gerealiseerd is. Dit zijn natuurlijk topwedstrijden. Tegen Denemarken was er ook al een enorm bereik.'' Die wedstrijd werd door bijna tien miljoen mensen bekeken.

Het zou slecht nieuws zijn als Nederland de poulefase niet overleeft. ''Op het moment dat Nederland eruit gaat, dalen de tarieven. Anderzijds, dit blijft een mooi evenement met veel kijkers. Of adverteerders zich terugtrekken bij uitschakeling, valt nu nog niet te zeggen'', zei de woordvoerster.

Sportzomer

De zendtijd in de reclameblokken in de rust van de wedstrijd kost het meest; tijdens de voor- en nabeschouwing liggen de prijzen lager.

Ook betaalt een adverteerder meer tijdens een match van Oranje. ''Maar ook een wedstrijd als Spanje tegen Italië werd heel goed bekeken'', zei de woordvoerster.

Mocht Nederland de poulefase niet overleven, of in één van de rondes daarna worden uitgeschakeld, dan worden de tarieven de ronde erna gehalveerd.

Mocht Nederland de finale halen, dan kost een halve minuut reclame maximaal 115.000 euro. ''Maar de Olympische Spelen komen ook nog. Sowieso levert een sportzomer ons meer op. Dit zijn toch unieke evenementen'', aldus de woordvoerster.