We zijn drie weken verder - de duur van één hele Tour de France - en nog steeds is er geen afspraak gemaakt tussen Johnny Hoogerland en de organisatie van de Tour de France.

Aart Vierhouten, de manager van de Zeeuwse renner, wacht nog altijd op bericht van een van beide partijen over het moment waarop ze eens om de tafel kunnen zitten om tot een schikking te komen, een vergoeding zodat Hoogerland niet alleen een heldenstatus en een flink stel littekens overhoudt aan zijn snoekduik in het prikkeldraad.

U weet het vast nog wel: op 10 juli knalde een 'volgauto' van de Franse televisiezender TF2 in de flank van de kopgroep, waarna Hoogerland en Juan Antonio Flecha naar het ziekenhuis konden om hun verwondingen te laten verzorgen. De kans op een ritzege was ze ontnomen door een volgauto.

Minachting

De manier waarop de Fransen (de Tourorganisator ASO en televisiezender TF2) de zaak vervolgens zijn gaan behandelen getuigt van minachting voor Flecha en Hoogerland.

Natuurlijk, het onderzoek van de politie van Aurillac is nog niet afgerond - waarom duurt zoiets trouwens zo lang? Als we goed zijn geïnformeerd is iedereen al verhoord. Maar goed, los van het onderzoek, ik kan me een meer meegaande opstelling van de twee organisaties voorstellen.

Excuusbrief

Dat de renners een handgeschreven excuusbrief (op papier met een brievenhoofd van TF2) is gestuurd die is ondertekend door een persoon die ter afsluiting slechts zijn voornaam heeft achtergelaten op het papier, is ook al weinig verheffend.

Het vrij hooghartige ‘non-non, non-non’ dat koersdirecteur Christian Prudhomme uit zijn mond liet rollen op de voorlaatste dag van de Tour de France toen we de ASO om een reactie vroegen, doet ook het ergste vrezen.

De Fransen doen op zulke momenten weinig moeite om de indruk weg te nemen dat ze vinden dat ze met de Tour een sportevenement in handen hebben dat boven persoonlijke triomf of tragedie is verheven. Laten we zeggen: de opstelling van TF2 en ASO zou je arrogant kunnen noemen.

De manier waarop deze twee partijen deze zaak behandelen en de manier waarop ze proberen te verhullen wie nu precies de auto bestuurde, wie er in de wagen werden vervoerd en wat de auto op de plek van het ongeluk deed, is niet erg vertrouwenwekkend.

Vreemd

Zo liet de ASO aan de betrokken teams - Sky en Vacansoleil - weten dat het om een auto van TF2 ging die technische assistentie zou verlenen (of had verleend) aan een niet naar behoren functionerende on board-camera in een ploegleidersauto van HTC.

De twee bestuurders van die auto - Rolf Aldag en Valerio Piva - verklaarden echter tegenover NUsport - zoals stond te lezen in het NUsport-magazine van afgelopen week - van geen on board-camera te weten. Vreemd.

Het is daarom tot dusver gissen wat de ASO probeert te verhullen, en waarom. Het zal mij benieuwen hoe Vierhouten wordt ontvangen en met welke fooi ze proberen Hoogerland het bos in te sturen.