Het is als bij vreemdgaan binnen een huwelijk, vrienden en bekenden weten het allang. Alleen de partner gelooft nog in oneindige trouw.

Door Richard Plugge

Algemeen manager van Cervélo Test Team Joop Alberda geloofde tot het laatst in een voortbestaan van de wielerploeg. Totdat vlak voor de Vuelta bleek dat de rest van het management het bed deelde met Garmin.

Achter een kort zinnetje schuilt soms een groot verhaal, gevuld met menselijk drama. In NUsport magazine van deze week verhaalt Alberda over zijn tijd als algemeen manager bij Cervélo Test Team.

Op 26 augustus, aan de vooravond van de Vuelta a España, werd bekend dat het team zou worden opgedoekt. Initiatiefnemers Gerard Vroomen en Phil White wierpen de handdoek in de ring, het was niet gelukt om nieuwe sponsors te vinden. Het fietsenmerk Cervélo kon de hoge kosten van een professioneel wielerteam niet alleen dragen. De stekker ging eruit.

Grote gevolgen

De algemeen manager wist van niks. Het was een beslissing met grote gevolgen, al het personeel kwam op straat te staan. Iedereen moest op zoek naar een nieuwe ploeg, niet alleen de renners, ook mecaniciens en verzorgers.

Typisch een taak voor een algemeen manager om dat voor te bereiden, om oplossingen te zoeken, om mensen een zachte landing te bezorgen. Alberda stond echter aan de zijlijn, tevreden kijkend naar een team dat goed presteerde en waarmee hij nog verregaande plannen had. Terwijl achter zijn rug de flirt met Garmin volop gaande was.

Al voor de Tour de France ging het verhaal dat Cervélo het niet alleen zou redden. Aansluiting bij een andere ploeg zou de enige redding zijn. Dat verhaal moet wel kloppen getuige de snelheid waarmee vlak voor de Vuelta een en ander werd opgelost. Het kan niet anders dan dat er al weken werd onderhandeld over de overname van renners. Dat een sponsordeal werd beklonken over de levering van fietsen aan Garmin.

Verdriet

Alberda heeft bewezen ploegen sterker te maken, teams naar grotere hoogten te kunnen stuwen. De wielersport had nog veel van hem kunnen leren. Het mag niet zo zijn. Hij is er klaar mee. Hij verwoordt het netjes. In het interview houdt Alberda zich groot.

Hij vertelt veel en mooi over de kracht en de zwakte van de ploeg, over de vernieuwingsdrang en de innovatieve ideeën. Hoe trots hij is op het feit dat 97 procent van het personeel elders is ondergebracht.

Het is de zonzijde. Het venijn komt na de vraag of het allemaal niet vreemd is dat dit zomaar gebeurde, terwijl de algemeen manager van niets wist. In het antwoord van vier woorden zit een wereld aan teleurstelling en verdriet. ‘Dat zie je juist.’

In het magazine van NUsport, dat vanaf dinsdag in de winkel ligt, staat een uitgebreid interview met Joop Alberda. Het nummer is ook online te bestellen.