AMSTERDAM - Het organiseren van de wereldkampioenschappen voetbal in Nederland en België in 2018 levert de Nederlandse economie weinig op.

Volgens economen en deskundigen zijn de kosten groter dan de baten. Verschillende brancheorganisaties zien de komst van het WK juist wel zitten.

''Voor de uitstraling van Nederland is het een goede zaak als wij het WK van 2018 mogen organiseren, maar economisch levert het weinig op'', zei hoofdeconoom Wim Boonstra van Rabobank.

Volgens Boonstra moet er voor enkele honderden miljoenen euro's worden geïnvesteerd in stadions, infrastructuur en veiligheid. ''Dat verdien je nooit meer terug.''

Impuls

ING Groep laat weten dat het organiseren van het WK voetbal een economische impuls kan geven aan Nederland. ''Maar dat moeten we niet overdrijven, want er hangt wel degelijk een prijskaartje aan. Er moet namelijk flink geïnvesteerd worden in de uitbreiding van stadions, veiligheid en infrastructuur.''

Daar staat volgens ING Groep tegenover dat een WK sociaal-maatschappelijk iets teweegbrengt. ''De organisatie van een WK kan bijvoorbeeld een stimulans zijn voor sportprojecten.''

Uit een rapport van onderzoeksbureau SEO, dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken was opgesteld, blijkt ''dat de financieel-economische baten van een WK voetbal in Nederland in het meest waarschijnlijke scenario niet opwegen tegen de kosten''.

Verlies

Volgens het onderzoek lijdt Nederland in het meest waarschijnlijke scenario een verlies van bijna 155 miljoen euro. Het onderzoeksbureau komt ook tot de conclusie dat ''een sobere uitvoering en goede kostenbeheersing cruciaal zijn voor een positief resultaat''.

Qua kosten zijn er echter nog steeds veel onzekerheden. Het is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk hoeveel er moet worden geïnvesteerd in stadions en infrastructuur.

Verschillende brancheorganisaties zien de komst van het WK voetbal in Nederland wel zitten. ''Graag zelfs'', zei een woordvoerster van Detailhandel Nederland. ''Wij verwachten dat de detailhandel zeker een impuls krijgt. Tijdens zo'n toernooi worden vooral meer televisies, barbecues en Oranjeproducten verkocht.''

Gasten

Uit cijfers van de Raad Nederlandse Detailhandel blijkt dat de detailhandel tijdens het EK 2000 in Nederland en België, het EK 2004 in Portugal en het WK 2006 in Duitsland 8 tot 13 procent meer omzet boekte.

Koninklijke Horeca Nederland verwacht eveneens een stijging van de omzet. ''Tijdens zo'n toernooi komen er veel buitenlandse gasten naar Nederland. Zij moeten eten, drinken en slapen. Hotels, restaurants en cafés zullen daar flink van profiteren. Het zou jammer zijn als we het WK niet krijgen'', aldus een woordvoerder.

Volgens het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) geeft een WK een flinke impuls aan het inkomend toerisme. Hoofdeconoom Boonstra van Rabobank heeft daar zijn twijfels over. ''Natuurlijk trekt zo'n sportevenement extra mensen. Maar veel toeristen blijven ook weg vanwege dat toernooi.''