TAMPA - Ook de Super Bowl ontkomt niet aan de economische malaise in de Verenigde Staten. Op het immens populaire sportfestijn, dit jaar in Tampa, wordt flink bezuinigd.

PriceWaterhouseCoopers heeft berekend dat de sponsors dit jaar 'slechts' 150 miljoen dollar (114 miljoen euro) uitgeven, 50 miljoen dollar (38 miljoen euro) minder dan de afgelopen twee jaar.

Ook de festiviteiten in de week voor de finale van de NFL (National Football League) zijn dit jaar wat magertjes. Weekbladen Sports Illustrated en Playboy, die altijd garant staan voor de meest extravagante party's, hebben hun feesten zelfs afgelast.

Impuls
Amanda Holt van het organisatiecomité in Tampa verwacht desondanks toch een impuls van 300 miljoen dollar (228 miljoen euro) voor de plaatselijke economie. Ze verwacht de komst van ongeveer 100.000 liefhebbers van American Football, terwijl er in het Raymond James Stadium slechts plaats is voor 72.500.

Kaartjes voor privéfeestjes, ter waarde van 1000 dollar (755 euro) vliegen de deur uit. Voor toegang tot het stadion moet een soortgelijk bedrag worden neergeteld.

De meeste hotels zijn volgens Holt inmiddels uitverkocht, restaurants zijn volgeboekt. De nabijgelegen vliegvelden hebben extra ruimte ingebouwd voor privévluchten en autoverhuurbedrijven verwachten 10.000 auto's uit te lenen.

Reclame
Ook de reclame-inkomsten blijven op peil, aangezien deze contracten al in de zomer zijn afgesloten voordat de financiële problemen escaleerden. De gemiddelde prijs voor een spotje van 30 seconden bedraagt 3 miljoen euro (2,26 miljoen euro), een stijging van meer dan 10 procent ten opzichte van vorig jaar.